Ica Maxi startar nätbutik

Nu är marknaden mogen för e-handel även på livsmedelssidan. Det menar Katarina Arvidsson, chef på Ica Maxi i Västervik – som i helgen lanserade sin nya nätbutik.

Katarina Arvidsson tror inte att nätbutiken kommer att konkurrera ut den fysiska butiken.

Katarina Arvidsson tror inte att nätbutiken kommer att konkurrera ut den fysiska butiken.

Foto: Margareta Ljungblad

Nätbutik2012-11-30 07:24

Att starta nätbutik är ett viktigt steg för att hänga med i utvecklingen, menar Katarina Arvidsson.

– Om tio år tror jag att tio procent av omsättningen kommer att ske via nätet. Är man inte med där så tappar man på det.

I helgen var det premiär för den nya e-butiken. Men faktum är att Ica Kvantum hade nätbutik redan år 2000. Den butiken lades dock ner fem år senare.

– Då hade Ica själva ett näthandelsverktyg, men det lades ner centralt. Sedan dess har vi letat efter en samarbetspartner, säger Katarina Arvidsson.

Katarina Arvidsson tror inte att nätbutiken kommer att konkurrera ut den fysiska butiken.

– Nej, den fysiska butiken tror jag aldrig kommer att försvinna. Man vill se, smaka, känna och uppleva. Och träffa människor, både kunder och personal. Butiken är en viktig mötesplats.

VT har varit i kontakt med Coop i Västervik, som meddelar att man inte längre har någon nätbutik. Inte heller Willys, som är en annan av Västerviks större butiker, har någon butik på nätet. Ingen av butikerna har i dagsläget några planer på att börja med e-handel.

E-handel

E-handelns omsättning uppgår i dag till nästan 28 miljarder kronor i Sverige, vilket är ungefär fem procent av den totala detaljhandeln. Inom vissa branscher utgör nätet en högre andel – som böcker, skivor, kläder och elektronik.

Dagligvaruförsäljningen via internet beräknas under 2011 ha omsatt 1,5-2 miljarder kronor. Det är en ökning med cirka 40 procent från året dessförinnan.

Källa: Svensk Distanshandel 2012

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om