I går besöktes Västervik under ett par timmar när föreningen samlade in underskrifter på Stora Torget.
– Vi försöker få en underskrift i minuten, det den tid det tar ungefär att skriva på listan, säger Ulf Flodin från Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet.
Hur har gensvaret varit ifrån allmänheten?
– Vi skapar opinion. Vi har fått ett bra gensvar på våra namninsamlingar. Vi har medvind, det är inte alltid man har det, svarar Ulf.
Hur många underskrifter siktar ni på?
– I dagsläget har cirka 6 000 skrivit på och vi siktar på att få 10 000 underskrifter. Sedan ska vi försöka boka en tid hos infrastrukturministern och får vi ingen tid där så bokar vid en tid hos trafikutskottet istället, svarar Ulf.
Under hösten besöker föreningen alla orter med längs med de båda banorna samt lägger ut namnlistor i flera butiker och restauranger i de berörda orterna.
Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet jobbar för att rusta upp järnvägen, inte för att bevara järnvägen.
– Det är vansinne att lägga ner järnvägen när kan man rusta upp både Tjustbanan och Stångådalsbanan för samma summa som det kostar att bygga en och en halv mil av Ostlänken. Det vill säga tre miljarder kronor.
Ett mål föreningen har är att få de båda banorna elektrifierade samt att alla skarvar byggs bort. Det skulle innebär att restiden skulle kunna kortas rejält.
– Det skulle göra att många fler skulle kunna få möjligheten att pendla från Västervik till Linköping än vad det gör i dagsläget. Detta skulle verkligen vara till gagn för Västervik menar Ulf.
De flesta som passerade Stora Torget på tisdagseftermiddagen skrev på namnlistorna som Ulf Flodin och hans kollegor Hans-Göran Johansson samt Lars Adolfsson hade med sig.
– Järnvägen är en livsnerv. Finns inte den så är det dåligt med alternativ som är miljövänliga. Hultsfred var tidigare en järnvägsknut, nu finns Stångådalsbanan samt smalspåret på sommaren kvar, säger Asta och Stig Johansson från Hultsfred.
– Järnvägen är väldigt viktigt för oss som bor i världens ände. Vi måste ha järnvägen om vi ska kunna ta oss någonstans, säger Britt-Marie Göthe, som ska åka med Tjustbanan under onsdagen.