Tuff konkurrens för nya Hyundai

Golfklassen växer så det knakar och konkurrensen är stenhård. Men Hyundai har stora planer för generation två av sin i30 - en rejäl försäljningsökning i Europa.

Hyundai visar upp en helt ny generation av sin bästsäljare i30 efter bara fyra år.

Hyundai visar upp en helt ny generation av sin bästsäljare i30 efter bara fyra år.

Foto: Ulla Hasselgren

Motor2012-03-02 00:00

i30Hyundai har funnits i Golfklassen, eller rättare sagt C-segmentet, sedan 2007 med sin i30, men ska nu med generation två av modellen försöka ta några kliv uppåt. Receptet är sportig och modern design, snåla och miljöklassade motorer, bra grundutrustning, konkurrenskraftiga priser - och generösa garantier. Allt det där pekar mot att den tänkta försäljningsökningen redan är säkrad, men så enkelt är det inte för konkurrenterna är minst lika företagsamma.

Motormässigt erbjuder Hyundai fem olika val, två bensin och tre diesel (1,4 och 1,6 liter), fyra av dem miljöklassade. I Sverige räknar företaget med att 1,6-litersmotorerna kommer att sälja bäst och att fördelningen blir 30 respektive 70 procent, fördel diesel.

Det är tveksamt. Jag tror mer på bensinmotorn, trots att den bara är 10 000 kronor billigare. Den är trevligare än sportdieseln, som jag också kör, och den är tillräckligt snål vid normal körning. Långkörarna kanske resonerar annorlunda.

På plats i Sevilla, där provkörningen äger rum, ger jag mig ut med bensinaren med 135 hästkrafter. Det är kallt och blåsigt, men det vårfejas i olivlundarna och apelsinträden dignar under sina frukter.

Det är modernt, propert och välbyggt i kupén. Bilen är byggd i Europa, för européer, och de nya generösare måtten gör att det är gott om utrymme, på alla platser. Jag noterar att designfolket har lagt Volvos smala, smarta mittkonsol på minnet och byggt en egen variant med ett fiffigt förvaringsutrymme bakom.

Standardutrustningen är generös, här finns bland annat AC, ljudsystem med rattknappar, starthjälp i backe, färddator, start-stop-system och komfortblinkers.

Motorn är trevlig, rapp och tyst, drar bara 0,5 liter per mil i snitt och är miljöklassad, det vill säga släpper ut 118 gram koldioxid per kilometer med sexväxlad manuell låda.

Föredrar du automatväxel blir det inte bara 10 000 kronor dyrare, utsläppen åker upp till 157 gram per kilometer och du mister miljörabatten.

De spanska vägarna är fina, men det finns en del skrovliga "svenska" avsnitt här och där som avslöjar hur bilen kommer att kännas hemmavid. Känslan är bra, det är stabilt och stadigt. Men vägarna och farten avslöjar också hur det låter. Rätt mycket väg- och däckljud letar sig in i kupén och det blir bullrigt.

Hyundai i30 lanseras i Sverige i slutet av mars, men strax efter släpper Kia systermodellen C’eed, som har ännu generösare garantier och lär lägga sig tätt intill i30 prismässigt. Och så kommer det en ny Golf i höst. Det blir tufft!

Hyundai i30

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters bensin

Växlar: 6-växlad manuell

Tjänstevikt:1 268 kg

Maxlast: 486 kg

Max släpvagnsvikt: 1 300 kg

EKONOMI Betyg: 4

Pris från: 169 900 kronor

Skatt: Skattebefriad i 5 år, därefter 360 kronor

Garantier: 5 års nybils-, 3 års vagnskade-, 12 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET Betyg: 3

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: Nio (en för förarens knän)

Aktiva nackskydd: Ja

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 4

Bränsleförbrukning: 0,50 l/mil

CO2-utsläpp: 118 g/km

KOMFORT Betyg: 3

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 378 liter/1 316 liter när baksätet är nedfällt

Luftkonditionering: AC

Styrservo: Elektrisk kuggstångsstyrning

PRESTANDA Betyg: 3

Toppfart: 195 km/t

Effekt: 135 hk vid 6 300 varv/min

Vridmoment: 164 Nm vid 4 200 varv/min

Acceleration: 0-100 på 9,9 s

HELHETSBETYG: 3

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!