Nu vill Toyota attrahera familjer som behöver fyrhjulsdrift och gott om utrymme. Därför är nya RAV4 hela 20 centimeter längre än den gamla. Hjulbasen har utökats med 10 centimeter. Att bilen vuxit märks tydligt i bagageutrymmet och baksätet. Riktigt långa vuxna får enkelt plats även bakom en reslig förare. Bagageutrymmet slukar nu 547 liter, en ökning med 138 liter.
Till Sverige kommer en 2,0-liters bensinmotor med 151 hästkrafter och en 2,2-liters dieselmotor med 150 hästkrafter. Båda har fyrhjulsdrift och till skillnad från flera konkurrenter går inte RAV4 att få enbart med framhjulsdrift.
Önskar mer
Jag testar den tänkta storsäljaren, en bensinmotor med sexväxlad manuell låda. Den är lättkörd. Men jag hade önskat något mer till en ny bil. En snål och pigg liten bensinmotor i stället för denna trötta 2,0-liters. Motorn är svag i hela registret och ligger helst på sexans växel. Styrningen är lagom familjevänlig, likaså växellådan. I högre hastighet blir styrningen för slapp och bilen struttar på tå och blir stötig. Men i tänkta familjehastigheter fixar den omkörningar och gillar långfärd.
Toyota har en hög lägstanivå vilket ger trygghet för kunderna. Det är bra, men lite trist. Även interiören är tråkig trots att den är ny. Instrumentpanelen hänger ut och ramas in av stoppad läderklädsel och räfflad plast.
Jag testar även dieseln med sexväxlad automat, pris från 322 900 kronor och den är snäppet starkare än bensinmotorn, men - trots att det är en dieselmotor - inte snålare. Även här hade en mindre och inte lika törstig motor varit önskvärd.
Toyota satsar naturligtvis på fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. RAV4 har sju krockkuddar, dödavinkelvarnare och filbytarvarnare. Men det känns lite som enklaste vägen, säkert men inte mer. Några andra säkerhetssystem finns inte ens som tillval.
Men RAV4 är långt ifrån en dålig bil. Som förare sitter jag bekvämt i sköna sportstolar. Sikten har blivit bättre och det är luftigt i kupén som även har blivit tystare.
Nya RAV4 satsar på säkra kort och håller hög nivå, men saknar det där lilla extra som ger wow-känsla. Trots det kommer man alldeles säkert lyckas sälja de 1 500 exemplar i Sverige som är årets mål.