Tips mot tröttheten

Efter alkolåset kommer trötthetslåset. En ny teknik är under utveckling, som ska kunna avgöra om lastbilsförare är pigga nog att köra. Det kallas Fit for duty-testet.

Motor2012-06-28 00:00

Tröttheten är en dold fara i trafiken. Den ligger bakom många olyckor - minst var femte - menar forskarna. Trots det finns inga enkla test för att se om man är för trött för att köra.

Men nu vill forskarna ändra på det. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Lunds universitet håller på att ta fram ett test som kallas Fit for duty.

Tanken är att det ska användas av yrkesförare ungefär på samma sätt som man använder alkolås.

- Teknik och kunskap finns för att utveckla den typen av provutrustning. Steget till en kommersiell produkt ligger däremot några år framåt i tiden, säger forskaren Christer Ahlström.

Tekniken går ut på att mäta ögonrörelserna. Föraren ska följa en punkt som rör sig på en display. Det gäller att följa med snabbt och noggrant.

-- Det går inte att lura systemet. Man kan låtsas att vara tröttare än man är, men inte piggare, säger Christer Ahlström.

Han tillägger att noggrannheten är över 80 procent. Om utrustningen anpassas efter individen når man ännu bättre siffror.

Att mäta trötthet är dock svårt. Vi vet alla när vi är trötta, men att avgöra när vi är så trötta att vi kommer att somna är näst intill omöjligt. Det finns olika mått man kan ta till sin hjälp. Ett är hur länge man sovit och ett annat hur länge man varit vaken. Att man gäspar anses vara lätt trötthet, grus i ögonen och tunga ögonlock är medelstark trötthet. Vid stark trötthet får man minnesluckor och kämpar för att hålla ögonen öppna.

De flesta märker att de är för trötta när de har svårt att fästa blicken.

- Alla vet ju att man kan se på ögonen när någon är trött, det är den tydligaste indikatorn, säger Ahlström.

För privatpersoner är trötthet lika allvarligt som för yrkesförare. Kanske ännu farligare eftersom en del studier visar att många yrkesförare klarar att vara vakna längre än andra.

Christer Ahlström rekommenderar förare att stanna en stund, ta en kopp kaffe och sedan sova mellan tio och tjugo minuter. Då hinner koffeinet verka, och man blir piggare igen.

- Det finns egentligen ingen annan bra metod för att motverka tröttheten, säger han.

Tips inför sommarresan

Var utvilad när du startar resan. Försök vara ärlig mot dig själv. Man vet aldrig när man kommer att somna men man vet oftast om man är trött eller pigg.

Trötthet under bilfärd märks ofta genom att man upplever ett tunnelseende. Man får svårt att fästa blicken, ögonen vill gärna glida iväg. Då är det dags att stanna och vila.

Det hjälper inte att skruva upp musiken eller öppna fönstret. Det ger ytterst kortvarig effekt. Kaffe eller energidryck kan hjälpa lite. Bättre är att sova en kort stund.

För maximal effekt av sömnen, drick kaffe innan du somnar. Det tar 10-20 minuter innan koffeinet börjar verka i kroppen, alltså lagom tills du vaknar. (TT Spektra)

De flesta trötthetsolyckor inträffar under eftermiddagen då man ofta blir lite sömnigare. Risken att somna på natten är framför allt mellan klockan tre och fem på morgonen.

Risken för trötthet ökar om du varit stressad en lång tid, om körningen är monoton, om du varit vaken länge, sovit för lite, om du är sjuk eller om väglaget och vädret är dåligt.

Att köra när man varit vaken i över 20 timmar kan jämställas med 0,8 promille alkohol i blodet. (TT Spektra)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!