Kombination
Att köra på gas är ingen märkbar skillnad jämfört med bensin. En knapp på mittkonsolen byter mellan gas och bensin och visar också hur mycket gas som finns kvar.
Bilen startar alltid på bensin, men växlar automatiskt till gas vid uppnådd driftstemperatur efter bara någon minut. Räckvidden för gas är 40 mil.
Med gaslösningen, som ska erbjudas till både Outback och Legacy, hoppas Subaru hitta kunder inom offentlig sektor som behöver fyrhjulsdrift, men också kräver miljöbil.
Men miljöbil är ett dilemma med just gasbil.
Fordonsgas, CNG compressed natural gas, kan antingen vara biogas eller naturgas. Om du tankar biogas, som utvinns ur bland annat sopor, får du högsta miljöbetyg. Men naturgas är, trots namnet, ett fossilt bränsle.
Problemet är att det inte står biogas eller naturgas på tankstationen utan bara fordonsgas. I dag finns bara ett fåtal exklusiva biogas-stationer.
Jag testar att byta till gas mitt i körningen och hör en lätt suck innan bilen förstår det nya läget. Annars gör inte motorn nämnvärt mycket väsen av sig. Det är tyst och behagligt och jag sitter högt med god sikt.
Outback är en trevlig bil. 21 centimeters markfrigång och en dragvikt på 1 800 kilo gör den till en bra arbetsbil som tål både hästsläp och packning.
Varje år får Subaru toppbetyg i ägarundersökningar, men har ändå inte lyckats slå på riktigt i Sverige. Men när nu det nya gasprojektet är svenskt och bilarna konverteras till gasbilar i Trollhättan kanske det förändras.
De fyra tankarna på totalt 102 liter är tillverkade i kolfiber för låg vikt och placerade under bagageutrymmet. De tar 100 liter av lastutrymmet, men de har placerats optimalt för att ändå ge plats åt barnvagn och resväskor. Lite krångligt att få till, men det går.
Outback Boxer-CNG är utrustad med automatlåda som standard, vilket så klart passar för en tjänstebilsförare. Växellådan är smidig och ställer inte till problem. Det känns tryggt att köra Outback, ingen dramatik. Allt flyter på även på den snöiga skogsvägen. Fyrhjulsdriften griper in och bilen går rakt fram, lekande lätt bland granar och tallar. Då är det enkelt att vara bilförare.