Svårt att hitta gas till Subarun

Subaru satsar på gas, och i kombination med boxermotor och fyrhjulsdrift är Subaru Outback Boxer-CNG unik. Nackdelen är att du måste ha en gasmack i närheten. Och att du ska hitta biogas för att få högsta miljöbetyg.

Baskätet bjuder två rejäla platser och ett mindre i mitten.Foto: Helena Lundberg

Baskätet bjuder två rejäla platser och ett mindre i mitten.Foto: Helena Lundberg

Foto: Helena Lundberg

Motor2012-03-30 00:00

Kombination

Att köra på gas är ingen märkbar skillnad jämfört med bensin. En knapp på mittkonsolen byter mellan gas och bensin och visar också hur mycket gas som finns kvar.

Bilen startar alltid på bensin, men växlar automatiskt till gas vid uppnådd driftstemperatur efter bara någon minut. Räckvidden för gas är 40 mil.

Med gaslösningen, som ska erbjudas till både Outback och Legacy, hoppas Subaru hitta kunder inom offentlig sektor som behöver fyrhjulsdrift, men också kräver miljöbil.

Men miljöbil är ett dilemma med just gasbil.

Fordonsgas, CNG compressed natural gas, kan antingen vara biogas eller naturgas. Om du tankar biogas, som utvinns ur bland annat sopor, får du högsta miljöbetyg. Men naturgas är, trots namnet, ett fossilt bränsle.

Problemet är att det inte står biogas eller naturgas på tankstationen utan bara fordonsgas. I dag finns bara ett fåtal exklusiva biogas-stationer.

Jag testar att byta till gas mitt i körningen och hör en lätt suck innan bilen förstår det nya läget. Annars gör inte motorn nämnvärt mycket väsen av sig. Det är tyst och behagligt och jag sitter högt med god sikt.

Outback är en trevlig bil. 21 centimeters markfrigång och en dragvikt på 1 800 kilo gör den till en bra arbetsbil som tål både hästsläp och packning.

Varje år får Subaru toppbetyg i ägarundersökningar, men har ändå inte lyckats slå på riktigt i Sverige. Men när nu det nya gasprojektet är svenskt och bilarna konverteras till gasbilar i Trollhättan kanske det förändras.

De fyra tankarna på totalt 102 liter är tillverkade i kolfiber för låg vikt och placerade under bagageutrymmet. De tar 100 liter av lastutrymmet, men de har placerats optimalt för att ändå ge plats åt barnvagn och resväskor. Lite krångligt att få till, men det går.

Outback Boxer-CNG är utrustad med automatlåda som standard, vilket så klart passar för en tjänstebilsförare. Växellådan är smidig och ställer inte till problem. Det känns tryggt att köra Outback, ingen dramatik. Allt flyter på även på den snöiga skogsvägen. Fyrhjulsdriften griper in och bilen går rakt fram, lekande lätt bland granar och tallar. Då är det enkelt att vara bilförare.

Subaru Outback Boxer-CNG

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 2,5-liters boxermotor. Bensin och fordonsgas.

Växlar: Steglös automatlåda

Tjänstevikt: 1 610 kg

Maxlast: 430 kg

Max släpvagnsvikt: 1 800 kg

Längd/bredd/höjd: 477,5/182/160,5 cm

EKONOMI Betyg: 3

Pris från: 360 900 kr

Skatt: Miljöbil, skattebefriad i fem år

Garantier: 3 års fri service, 3 års fabriksgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 3 års lackgaranti, 3 års elektronikgaranti, 3 års assistans, 12 års rostskyddsgaranti.

SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 6

Aktiva nackskydd: Ja

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,84 l/mil för bensin. 0,85 Nm3/mil för fordonsgas.

CO2-utsläpp: 194 g/km på bensin, 153 g/km på naturgas (mått för biogas saknas, det låga miljöbetyget är baserat på utsläpp vid användning av naturgas)

KOMFORT Betyg: 3

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 426-1 626 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Kuggstång med elservo

PRESTANDA Betyg: 3

Toppfart: 198 km/t

Effekt: 167 hk vid 5 600 v/min

Vridmoment: 229 Nm vid 4 000 v/min

Acceleration: 0-100 km/t på 10,4 s

HELHETSBETYG: 3

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!