Det är den tvåsitsiga stadsbilen Volkswagen XL1 med plug-in hybridteknik som med en tvåcylindrig dieselmotor tillsammans med en elmotor lyckas bli så snål. En perfekt bil till och från jobbet. Peugeot/Citroën väljer luft till sitt Hybrid Air-system där en trecylindrig bensinmotor tillsammans med en hydraulmotor får en bränsleförbrukning på 0,29 liter per mil. Hydraulmotorn drivs av komprimerad luft som sedan assisterar bensinmotorn.
Hybriderna är här för att stanna. Vanliga vardagsbilar med hybridteknik är en självklarhet, men nu kommer även sportbilarna. Ferrari och McLaren visar hur man förenar dubbelturbo med elmotor och en uteffekt på över 900 hästkrafter. Visst, det är naturligtvis ändå höga utsläpp, men drömmar behövs också som inspiration.
En trend på mässan i Genève är små kompakta crossoverbilar, cirka fyra meter långa. Hög sittposition, fiffiga praktiska förvaringsutrymmen med stort bagageutrymme, låg lasttröskel och det senaste inom multimedia finns nu samlat i små tuffa bilar.
Kunderna vill ha bilar som passar både i stad och natur och rymmer familj och packning, men utan att vara vräkigt stora. Det ska vara snålt och fiffigt, men ändå med tuff design och senaste teknik.
Många tillverkare erbjuder också möjligheter till att individualisera bilarna. Det syns i allt från färggranna dekaler till hasplåtar, avvikande färger på bil och tak, panoramaglastak och liknande.
När de flesta väljer att gå ut i skogen med sin crossover, gör Volvo tvärtom. De satsar i år på ansiktslyftningar av S60, S80, V60, XC60 och XC70. Cityelegant är Volvos motto. Alla fem modellerna har blivit stilrenare med nya fronter där lyktor och grill uppdaterats. Även invändigt har det blivit elegantare med träinlägg, kromkonturer och nytt infotainmentsystem som, passande nog, funkar med vantar på.
Bilsalongen håller öppet 7-17 mars och man räknar med över 700 000 besökare som får se 130 premiärer och över 900 bilar.