Porsche gör vintern roligare

Storslalom har aldrig varit roligare än med en fyrhjulsdriven Porsche 911 Carrera 4S. Och jo, bilen går att utrusta med skidställ.Lagom till vintersäsongen lanseras den fyrhjulsdrivna versionen av 911 Carrera med tillägget 4. Modellen finns med två motorer på 350 eller 400 hästkrafter. Den senare sitter i 4S. Sverige tar in cirka 40 bilar och mer än hälften är redan sålda - flest köpare har S-versionen.

Oplogade vintervägar med snömodd är inga problem för Porsche 911 Carrera 4S. Fyrhjulsdriften gör att sportbilen passar hela året även i Sverige.Foto: Helena Lundberg

Oplogade vintervägar med snömodd är inga problem för Porsche 911 Carrera 4S. Fyrhjulsdriften gör att sportbilen passar hela året även i Sverige.Foto: Helena Lundberg

Foto: Helena Lundberg

Motor2012-11-22 00:00

Jag testar 911 Carrera 4S med dubbelkopplingslåda, PDK, i Österrike. Snön har fallit uppe i bergen medan vägarna är blöta nere i dalen. En ny display visar hur kraften fördelas mellan bak- och framhjul. Vi klättrar uppför de kurviga vägarna och fyrhjulsdriften griper in förvånansvärt ofta.

Ren lycka

Förutom fyrhjulsdriften är denna Carrera också 44 millimeter bredare och har 36 millimeter bredare spårvidd, jämfört med tvåhjulsdrivna Carrera. Även hjulen är bredare och tillsammans med fyrhjulsdriften blir bilen mycket stabil.

Att köra den här Porschen är ren lycka. Styrningen är löjligt exakt och växellådan så snabb och mjuk att den inte ens märks. Vad som däremot märks, och som gör lyckan total, är motorljudet. Det går dessutom att förstärka. Med en knapptryckning fylls kupén av ett underbart muller.

Bilen har också två sport-knappar som styvar upp chassi, växellåda och gasrespons, allt för att få en än mer sportigare känsla. Med Sport Plus-knappen intryckt är bilen i sitt råaste läge, den varvar friskt och passar perfekt både uppför och nedför bergsvägarna. Vid minsta gas ökar fyrhjulsdriften och vi ligger som klistrade genom kurvorna.

De skålade stolarna är bekväma och även längre förare sitter perfekt. Porsche satsar även på snålare motorer. Bilen väger 50 kilo mer än den bakhjulsdrivna 911, men är ändå lättare än föregångaren och släpper ut mindre koldioxid samtidigt som motorerna har blivit starkare.

Självklart har den start/stop-system. En frihjulsfunktion gör att motorn kopplas från växellådan när jag släpper gasen vilket sparar bränsle i jämförelse med en motorbroms. Med ett tryck på gas eller broms återgår bilen till motorbroms när så önskas. Bilen har också radarbaserat nödbromsningssystem tillsammans med den adaptiva farthållaren.

Porsche 911 Carrera 4S har egentligen inga konkurrenter när det gäller kombinationen av egenskaper och prislapp. Men, det är klart, det finns en anledning till att man inte försöker sälja fler än 40 stycken i Sverige. Det är inte så många av oss som kan lägga en miljon kronor på en bil. Hur rolig den än är.

Porsche 911 Carrera 4S

ALLMÄNT

Motor: Bakmonterad sexcylindrig 3,8-liters bensinmotor

Växlar: Dubbelkopplingslåda, 7.

Tjänstevikt: 1 465 kg

Maxlast: 430 kg

Max släpvagnsvikt: -

Längd/bredd/höjd: 449,1/185,2/129,6 cm

EKONOMI

Betyg: 4

Pris från: 1 084 000 kr

Skatt: 2 058 kr

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års lackgaranti, 12 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET

Betyg: 3

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: Sex

Aktiva nackskydd: Nej

Antisladd: Ja

MILJÖ

Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,91 l/mil

CO2-utsläpp: 215 g/km

KOMFORT

Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 135 l fram, 205 l bak

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk

PRESTANDA

Betyg: 5

Toppfart: 297 km/t

Effekt: 400 hk vid 7 400 v/min

Vridmoment: 440 Nm vid 5 600 v/min

Acceleration: 0-100 km/h på 4,3 s

HELHETSBETYG: 4

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!