Pimpad Passat mitt i prick

Som gjord för Sverige, fyrhjulsdrift, kombi och tuff offroad-design. Volkswagen Passat Alltrack är en storsäljare med tusen beställda bilar innan den ens nått bilhandlarna.

Alltrack är standardutrustad med DSG-växellåda med dubbla kopplingar som även går att växla manuellt. Foto: Helena Lundberg

Alltrack är standardutrustad med DSG-växellåda med dubbla kopplingar som även går att växla manuellt. Foto: Helena Lundberg

Foto: Helena Lundberg

Motor2012-03-16 00:00

Tuff

Alltrack är en Passat i terrängutförande med fyrhjulsdrift (Haldex), hasplåtar, breddade skärmar och trösklar, och tre centimeters högre markfrigång än vanliga Passat. Toppa med dubbelkopplingslåda (DSG) som standard för behagliga familjeturer till fjälls.

Alltracks styrka är en hög lägstanivå där mycket är som förväntat, men där inget är riktigt dåligt. Volkswagen Passat är redan en populär familjekombi och att pimpa ett vinnande koncept är ibland vanskligt.

Egentligen finns bara risken att det blir sämre. Men med Passat uppgraderad till Alltrack blir det faktiskt bara bättre. Att Volkswagen de senaste åren sålt allt fler fyrhjulsdrivna versioner visar att Alltrack är mitt i prick.

Alltrack har också ett offroad-läge, samma som i Tiguan och Touareg, som optimerar bilens säkerhets- och förarhjälpsystem, växlingslåda och bromsar för att bäst klara halt underlag. Tryck in knappen på mittkonsolen för att aktivera läget.

Testrundan går i vårligt alplandskap i österrikiska Ellmau där Alltrack stortrivs med moddiga fjällvägar och skidåkande familjer. Till Sverige kommer Alltrack med två motoralternativ: en turboladdad direktinsprutad bensinmotor på 211 hästkrafter och en turbodiesel på 170 hästkrafter.

Dieselmotorn är stark och spinner tyst i de kurviga backarna. DSG-lådan ackompanjerar obemärkt och gör körningen behagligt enkel. Lite gas och motor och växellåda svarar direkt, men utan att märkas. Och dieselmotorn känns lätt och pigg.

Bilen har också en frihjulningsfunktion som sparar bränsle. Släpp gasen i lätt medlut och motorn kopplas från växellådan och bilen seglar iväg. Ett lätt tryck på gas eller broms och bilen övergår till motorbroms i stället. Bilen är även utrustad med start/stopp som standard för att ytterligare spara bränsle.

Men förutom på snöiga vintervägar i makligt tempo är Alltrack också en härlig långfärdsbil för motorväg.

Det är kompakt tyst inne i kupén och trots tyska motorvägshastigheter tar sig inte ens vindbrus in och stör.

Bensinversionen kostar från 309 900 kronor och dieseln startar på 325 900 kronor. Med några utrustningspaket med bland annat dragkrok, sidokrockkuddar bak, eluppvärmda ytterplatser bak och adaptiv farthållare går priset upp ytterligare drygt 30 000 kronor och kommer definitivt att ge Volvo XC70 och Audi A4 Allroad en rejäl match till nästa sportlov.

Volkswagen Passat Alltrack

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters diesel

Växlar: Sexväxlad automat, DSG

Tjänstevikt: 1 725 kg

Maxlast: 575 kg

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

EKONOMI

Betyg: 3

Pris från: 325 900 kr

Skatt: 2 953 kr

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET

Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 6

Aktiva nackskydd: Ja

Antisladd: Ja

MILJÖ

Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,59 l/mil

CO2-utsläpp: 155 g/km

KOMFORT

Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 603-1 731 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk

PRESTANDA

Betyg: 4

Toppfart: 211 km/t

Effekt: 170 hk vid 4 200 v/min

Vridmoment: 350 Nm vid 1 750-2 500 v/min

Acceleration: 0-100 km/t på 8,9 s

HELHETSBETYG: 3

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!