Jag öppnar passagerardörren som väger bly och stänger den med ett plåtigt skrammel. Dörren är stor och slår lätt i på trånga p-platser. Men väl inne i bilen och med motorn igång överöses jag av ett rått muller som skulle skrämma vilken trecylindrig miljöbil som helst. Och just i dessa miljömedvetna tider, då det känns fel att gilla bilar med fler än 150 hästkrafter, är det ändå lite kittlande med en 3,8-liters V6 och 347 hästkrafter.
Instinktivt vill jag inte tycka om detta sportiga klimatmonster, men det går inte att stå emot. Jag trycker gasen i botten och nästan ser hur blommorna i dikeskanten vissnar. Kraften är inte helt omedelbar, först kommer ljudet - ett vrål - sedan kommer kraften och då går det undan. 0-100 på 5,9 sekunder vittnar om en riktig sprinter.
Växellådan är helt ny, åttastegad automat som har växelpaddlar på ratten om jag önskar göra jobbet själv. Motorn varvar friskt innan nästa växel läggs i. Om jag kör mer vardagligt än sportigt hamnar jag ibland en växel för lågt och får trycka till på gasen för att få ner varvtalet, alternativt växla själv.
Genesis Coupé trivs på motorvägen. Helst vill den ha ännu snabbare vägar och ligger hela tiden och pockar på mer fart - den är lite ryckig.
I riktigt höga farter blir den stötig och hoppig. Det här är inte en bekväm långfärdsglidare och antagligen inget för norrländska tjälskottsvägar, oavsett hastighet.
Genesis Coupé gillar att köras och stretar emot när jag trycker in farthållaren, till och med då är den ryckig och har svårt att bestämma växel. Att ha Genesis Coupé som bil till och från jobbet och att åka och handla med är inte det bästa valet. Den är obekväm att parkera och den stenhårda styrningen kräver fasta handleder och rejäl muskelkraft för att styra in i en parkeringsficka. I högre farter blir styrningen däremot behaglig.
Modellen kom till Sverige för ett år sedan och nu har man piffat till utseendet. Bilen är bakhjulsdriven och häftiga regnväder med blöta vägar är ett äventyr. Den sladdar lätt när så mycket kraft försöker hitta grepp i vattenpölarna.
Invändigt sitter två personer bra. Baksätet är helt onödigt för passagerare och riktigt djärvt hade det varit att göra den tvåsitsig direkt. Inredningen är absolut plastig.
Hyundai Genesis Coupé är sig själv, rå och oslipad. För den som vill ha en något obekväm, sportig och ärlig bil är den perfekt.