Morrande kraftpaket får hålla tillbaka

Trippelturbo, fyrhjulsdrift, diesel, hög prestanda och ett emblem som lyser av självförtroende. Ibland räcker fakta långt för att imponera innan vi ens tryckt på startknappen. Det här är BMW M550d xDrive.

BMW:s första M-modell kom 1978, nu med dieselmotor.Foto: Helena Lundberg

BMW:s första M-modell kom 1978, nu med dieselmotor.Foto: Helena Lundberg

Foto: Helena Lundberg

Motor2012-03-23 00:00

Självförtroende

Ett lätt tryck på gasen, turbon svarar direkt och vi skjuter iväg med rejäl fart. Detta dieselpaket fixar 0-100 på imponerande 4,7 sekunder, endast 0,3 sekunder mer än M5. Växlarna går mjukt i vid rejält varv och vips, har vi väldigt höga hastigheter på mätaren.

Vi befinner oss på tysk motorväg, tyvärr lite för trafikerad, och bilen morrar surt när den tvingas sakta ner till svensk motorvägshastighet. Varvtalet visar cirka 2 200, men låter som mer. På högre varv stortrivs motorn och spinner med mörk bas likt en lejonhanne. Även chassi och styrning skärper till sig i hög hastighet. Lite gas, och motorn vrålar till så att den kan få vilken småbil som helst att flytta på sig.

Det är i de höga motorvägshastigheterna som bilen skiljer sig från småbilarna. Här ligger den tungt mot vägen och känns stabil och trygg. Det är lätt att trivas, stolarna är anpassade för kroppen, inredningen är snygg och det finns head up-display som visar nödvändig information.

På motorvägen passar sportläget bäst. Här styvas bilen upp och gör sig redo för aktiv körning.

Bilen har fyra lägen: eco pro, comfort, sport och sport+. Dessa ändrar bilens körkaraktär för att passa alla situationer. Ute på smala kurviga landsvägar är comfortläget perfekt med mjukare sättning och inte lika långa växlingsintervaller. Vi åker in i en välstädad tysk by där hastighetsskylten visar 50. Här förvandlar eco proläget detta adrenalinstinna muskelpaket till en snålkörare och morrandet byts till jamande.

Start/stoppsystemet hjälper också till att dra ner förbrukningen. I eco proläget optimeras bilen för att förbruka så lite bränsle som möjligt där även klimatanläggningen går snålt för att minska utsläppen.

Problemet är att M550d har så mycket kraft att det "gottigaste" blir mestadels helt oanvänt i svensk motorvägshastighet.

Det är frustrerande att vid lätt gas känna kraften och sedan tvingas hålla tillbaka samtidigt som småbilarna gläfser i bakhasorna. Trots eco proläget är det här självklart inte en miljöbil, men 165 gram per kilometer är ändå bra för den här typen av bil. Att förena sport och snålkörning är den nya trenden och att visa god vilja trots kraft är viktigt.

Bilen har självklart en tillvalslista, men det jag helst av allt vill ha finns inte: en racingbana.

BMW 550d xDrive

ALLMÄNT

Motor: Sexcylindrig 3,0-liters trippelturbo diesel

Växlar: 8-växlad automat med steptronic

Tjänstevikt: 1 970 kg

Maxlast: 580 kg

Max släpvagnsvikt: 2  000 kg

Längd/bredd/höjd: 491/186/145,4 cm

EKONOMI

Betyg: 3

Pris från: 753 000 kr

Skatt: 3 463 kr

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 3 års lackgaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års fri service

SÄKERHET

Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: Sex

Aktiva nackskydd: Ja

Antisladd: Ja

MILJÖ

Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,63 l/mil

CO2-utsläpp: 165 g/km


KOMFORT

Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 520 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk

PRESTANDA

Betyg: 5

Toppfart: 250 km/t

Effekt: 381 hk vid 4 000-4 400 v/min

Vridmoment: 740 Nm vid 2 000-3 000 v/min

Acceleration: 0-100 km/t på 4,7 s

HELHETSBETYG: 4

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!