Liten bil som siktar lågt

Mitsubishi Space Star är helt ny men känns omodern redan från start. Den är smidig i stadstrafik men alldeles för plastig och svajig att köra.

Foto: : Mitsubishi Space Star satsar främst på Tyskland, Storbritannie

Motor2013-02-27 00:21

Avsaknad av finess och design må vara hänt men att Mitsubishi dessutom satsar på endast fyra av fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest är inte godkänt år 2013. Ursäkten är att det är svårt för en liten bil att få högsta betyg, men Mitsubishi nämner själva Volkswagen Polo med sina fem stjärnor som ett av undantagen, och visst är det en betydligt dyrare bil – men ack så mycket bättre.

Mitsubishi hoppas att Space Star ska slå på grund av sin enkelhet och ett lågt pris kombinerat med en grön profil. Bilen är först ut i märkets nya linje Global Small som satsar på bränslesnåla bilar. Space Star kommer till Sverige med en trecylindrig 1,2-liters bensinmotor och fem växlar eller en CVT-låda för cirka 10 000 kronor. Bilen är visserligen lättkörd i stadstrafik och fixar trafikljus, köer och accelerationer utan höga varv eller för mycket växlande upp och ned. Men samtidigt känns den omodern. Styrningen är för slapp och gas- och kopplingspedalerna är så där svampigt mjuka innan något händer, samtidigt som växellådan är klånkig och hård. Man riktigt hör hur växlarna läggs i. Dessutom blir den lätt stötig vid ojämnheter i marken.

Det blir allt vanligare med mindre bilar och inom den nischen vill man att Space Star ska slå sig in. Trenden att småbilar ska ha allt som stora bilar har med senaste teknik, säkerhet och kvalitetskänsla verkar Mitsubishi däremot ha missat. Mitsubishi Space Star erbjuder ingenting nytt och knappt ens det som redan finns. I värstingpaketet för 139 800 kronor ingår bland annat läderklädd ratt och regnsensor.

Att bilen inte är så dyr höjer helhetsbetyget men trots det känns den inte prisvärd. I sitt grundutförande kostar den 109 900 kronor och för det får man väldigt mycket hård svart plast. Däremot är det många saker som inte ens går att få som tillval. Jag får en ratt som bara går att justera i höjdled och ett förarsäte som inte går att höja eller sänka, bara att vicka upp eller ned. Testbilen har navigation men eftersom det blir för dyrt säljs den inte med det i Sverige. I basutförandet ingår inte ens radio och cd-spelare eller luftkonditionering, då krävs komfortpaketet för 10 000 kronor.

Designen känns alldaglig och slätstruken och sticker inte ut på något sätt, vilket är synd eftersom djärva linjer och udda färger passar små bilar. Även om man inte bryr sig om design eller köregenskaper och bara vill ha en enkel bil för drygt 100 000 kronor är det smartare att satsa på en bättre begagnad bil som är rolig, säker och snygg. Och som trots att den är äldre skulle kännas mer modern än en helt ny Mitsubishi Space Star.

Mitsubishi Space Star

ALLMÄNT

Motor: Trecylindrig 1,2-liters bensin

Växlar: Manuell, 5

Tjänstevikt: 932 kg

Maxlast: 408 kg

Max släpvagnsvikt: Får ej dra

Längd/bredd/höjd: 371/166,5/149 cm

EKONOMI Betyg: 3

Pris från: 109 900 kr

Skatt: 425 kr

Garantier: 8 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 3 års avbrottsgaranti, 12 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET Betyg: 2

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 6

Aktiva nackskydd: Nej

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 4

Bränsleförbrukning: 0,4 l/mil

CO2-utsläpp: 95 g/km

KOMFORT Betyg: 2

Ställbar ratt: Höjd/ej längd

Bagageutrymme: 235 l

Luftkonditionering: Nej, då krävs utrustningspaket för AC

Styrservo: Kuggstång, elektrisk servo

PRESTANDA Betyg: 3

Toppfart: 180 km/t

Effekt: 80 hk vid 6 000 varv/min

Vridmoment: 106 Nm vid 4 000 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 11,7 s

HELHETSBETYG: 3

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!