Kom i form inför mc-säsongen

Det är lätt att övermannas av vårkänslor, sätta sig på motorcykeln och hastigt bränna iväg mot äventyret. Men ta det lite lugnt. Även om hojen är i toppform kanske inte du är det.

Ta det lite lugnt under de första hojturerna för att råda bot på ringrosten.Foto: Triumph

Ta det lite lugnt under de första hojturerna för att råda bot på ringrosten.Foto: Triumph

Foto: jason critchell

Motor2012-04-20 00:00

De allra flesta ställer in sin motorcykel på höstkanten. Då är de i toppform efter att på ett naturligt sätt ha övat körteknik och nött in finliret under en hel säsong.

När vintern äntligen är över är det lätt att drabbas av våryra. Men stressa inte fram hojen ur garaget, friska först upp körkunskaperna innan du sticker ut på vägarna.

Det kan kännas både stelt och ovant att sitta i sadeln igen. Föraren upplever inte motorcykeln som lika naturlig att manövrera och klarar kanske inte av en effektiv inbromsning vid en fara. Allt för många hojåkare har inte funderat på bromsteknik sedan de tog sitt körkort.

Om de nu ens har mc-kort. I Sverige finns 2,5 miljoner personer som fick mc-kortet "på köpet" när de körde upp för bil och därför inte har någon utbildning för motorcykel.

Och bromsa för all del inte på brunnslock eller den vita färgen i övergångsställen när det är fuktigt ute. Då är ränderna nämligen såphala. Andra saker att vara uppmärksam på är rullgrus samt potthål och sprickor som tjälen lämnat efter sig.

Ett smart sätt att bota vårens ringrostighet är att köra lugnt och sansat under de första turerna och dessutom träna lite grann. Kanske åka till en öde parkeringsplats och öva på manövrering i låg fart och inbromsning i lite högre. Vi ses på vägarna.

Att tänka på

Se över hojen
Om du skötte om motorcykeln i höstas är det snabbt gjort. Ladda batteriet, smörj kedjan och ge däcken rätt ringtryck. Kolla bromsbeläggen.

Se upp för det här

Akta dig för rullgrus och var uppmärksam på potthål och tjälskadad väg. Undvik brunnslock och den vita färgen i övergångsställen när det är blött ute. Var vaksam vid vänstersvängar och undvik placering i bilisternas döda vinkel.
Tänk på detta

En mc syns dåligt och tas ofta för en moped av många bilister - som varje vår verkar lika överraskade över att det finns motorcyklar.

Lita inte på att en bilist har sett dig trots ögonkontakt. Se vad bilisten gör och kolla åt vilket håll bilens framhjul pekar. Utnyttja att du har en bra överblick över trafiksituationen.
Olika övningar

Åk till en öde parkeringsplats eller liknande och träna på manövrering och inbromsning. Kör i sicksack och känn hur hojen uppför sig, börja lugnt och öka successivt farten. Öva på att göra undanmanövrar och testa gärna den så förhatliga garagevändningen - att krypköra i en cirkel med fullt styrutslag då man jobbar med gas och koppling.

Träna även på att bromsa. Inbromsningen ska vara kontrollerad och korrekt doserad utan att hjulen låser sig. Öva genom att gradvis höja hastigheten.

Tänk på att sitta med raka armar, knäna om tanken och blicken långt fram. Bromsa längs en rak linje tills hojen står stilla. (TT Spektra)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!