Hög lägstanivå på sober Audi

Hänförande snygg och samtidigt farligt snabb. Audi S5 passar lika bra för glidaren på långfärd som på banan.

Audi S5 sportback har fått en plattare och bredare känsla i fronten med bland annat nydesignat luftgaller och utmejslade  kanter för att förstärka utseendet.

Audi S5 sportback har fått en plattare och bredare känsla i fronten med bland annat nydesignat luftgaller och utmejslade kanter för att förstärka utseendet.

Foto: Helena Lundberg

Motor2012-05-31 00:00

Sober

Det är något sobert över Audi S5. Och sportigt. Varje växel och varvtal är noga uträknade och följer kurvan exakt. Så kliniskt att det nästan blir lite tråkigt. Det där oväntade buset uteblir. Tricket med Audi är en lägstanivå som får andra bilmärken att önska det var deras högstanivå. Det är svårt att bli besviken eller hitta något som kräver förbättring till nästa generation.

S5 sköter allt själv. Jag körde den även i vintras på såphala isar uppe i Arjeplog där fyrhjulsdriften tillsammans med sportdifferentialen, som fördelar kraft mellan bakhjulen, höll oss exemplariskt på vägen. Bilen känns trygg även i högre farter genom kurvorna, utan att tappa grepp eller få en släng av sladd. På vanliga vägar är S5 behaglig för långfärd med all tänkbar service för komfort.

Styrningen är ny, nu med elektromekanisk servo som drar mindre bränsle, gör att bilen blir smidig och snabbt tar kurvorna på banan.

Med tillvalet Audi drive select med lägena "comfort", "auto", "dynamic" och "efficiency" kan föraren anpassa sin bil så att den ändrar styrning, gaskaraktär, växlingspunkter och luftkonditionering. I utförande med navigation tillkommer läget "individual" där allt ställs in helt individuellt. Lägena skiljer tillräckligt för att man ska märka det, men det dynamiska läget är ändå tillräckligt behagligt för att passa på svenska vägar i motorvägshastighet.

A5-modellerna coupé, sportback och cabriolet uppgraderas nu i design och teknik med bland annat effektivare och snålare motorer.

A5 har, sedan den kom 2007, prisats för sin vackra design och designen står sig. Den böljande mittlinjen som följer hela bilens sida ger en både sportig och sober look. Fronten uppdateras med bland annat stora luftintag på stötfångaren, nytt luftgaller och mer utmejslade kanter för att ge ett plattare och bredare utseende. Även interiört har designen förnyats med bland annat kromade detaljer och vit belysning på alla instrument.

S5 kommer med en 3,0 TFSI V6-motor med 333 hästkrafter. Den ersätter den 4,2-liters V8:an och den överladdade V6 drar i snitt 20 procent mindre bränsle. Men sporten finns kvar och S5 coupé fixar 0-100 på snabba 4,9 sekunder medan testade Sportback ligger precis över 5 sekunder.

Audi S5 Sportback

ALLMÄNT

Motor: V6 3,0 TFSI bensin

Växlar: 7-växlad S-tronic

Tjänstevikt: 1 820 kg

Maxlast: 475 kg

Max släpvagnsvikt: 1 900 kg

Längd/bredd/höjd: 471,2/185,4/139,1 cm

EKONOMI Betyg: 3

Pris från: 561 600 kr

Skatt: 1 760 kr

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadeförsäkring, 3 års lackgaranti, 12 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: Sex

Aktiva nackskydd: Ja

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 2

Bränsleförbrukning. 0,81 l/mil

CO2-utsläpp: 190 g/km

KOMFORT Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 480-980 l

Luftkonditionering: AC

Styrservo: Elektromekanisk

PRESTANDA Betyg: 4

Toppfart: 250 km/t

Effekt: 333 hk vid 5 500-6 500 v/min

Vridmoment: 440 Nm vid 2 900-5 300 v/min

Acceleration: 0-100 km/t på 5,1 s

HELHETSBETYG: 3

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!