Harmonisk och kraftfull halvcab

Nya Citroën DS3 Cabrio är ett mellanting mellan helcab och sollucka. Den virvlande sommarvinden håller sig utanför samtidigt som solens strålar kommer in i kupén – passande för svenskt klimat.

Foto: Helena Lundberg

Motor2013-06-27 09:33

DS3 Cabrio har ett canvastak som går att fälla ned medan man kör, ända upp i 120 kilometer i timmen. Men takbågarna är fasta, och den där helöppna känslan av att köra cab försvinner. Det virvlar visserligen i håret, men känns ändå lite instängt.

Taket känns snarare som en stor taklucka. Men sitter jag i baksätet blir känslan betydligt mer nedcabbad, här både känner och ser jag himlen. Däremot är utrymmet begränsat – i teorin finns här plats för tre, men de bör vara barn för att få plats med ben och huvud när taket är på.

Taket fälls på 16 sekunder med en knapptryckning och kan stå i två lägen, där bakrutan antingen är uppe som vanligt eller även den nedfälld, för en ännu mer öppen känsla. I helöppet läge är sikten bakåt minimal, det vikta taket ligger i vägen.

DS3 Cabrio är väldigt lik ursprungsmodellen DS3, som lanserades 2010 och med design och personlig anpassning lockade mer än 200 000 köpare. Även DS3 Cabrio går att få i olika utföranden, med bland annat tre olika tak att välja på – blått, svart eller beige med DS-emblemet invävt.

Vid testkörningen finns endast den starkaste av fyra möjliga motorer, 1,6-liters bensin med turbo och 156 hästkrafter, på plats. Motorn är ett samarbete med BMW och perfekt för modellen. Turbon mullrar dovt, och hästkrafterna är alldeles lagom många för sportig kraft utan att bli för många. Bilen är lättkörd och harmonisk, både på motorväg och i krävande kurvor, där kraften kommer så fort en ny växel lagts i.

Styrningen är inte lika direkt som i en BMW, eller för den delen i konkurrenten Mini, men för glidarturer i en cab duger den gott.

De övriga motorerna som erbjuds är en trecylindrig 1,2-liters bensin med 82 hästkrafter, en 1,6-liters bensin med 120 och en 1,6-liters diesel med 92 hästkrafter.

Med den trecylindriga motorn får bilen ett pris på 179 900 kronor, och är då dessutom väl utrustad redan från start. DS3 Cabrio är ungefär 25 000 kronor dyrare än vanliga DS3, men halvcab passar å andra Sveriges somrar – man får lite cabkänsla utan att behöva ha yllehalsduk för att slippa frysa om nacken.

Citroën DS3 Cabrio

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters bensinmotor med turbo

Växlar: 6-växlad manuell

Tjänstevikt: 1 231 kg

Maxlast: 463 kg

Dragvikt: 1 157 kg

Längd/bredd/höjd: 394,8/171,5/145,8 cm

EKONOMI Betyg: 3

Pris från: 239 000 kr

Skatt: 3 191 kr/år

Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års lackgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET Betyg: 3

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: Sex

Aktiva nackskydd: Nej

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,59 l/mil

CO2-utsläpp: 137 g/km

KOMFORT Betyg: 3

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 245 l

Luftkonditionering: AC

Styrservo: Elektrisk servostyrning

PRESTANDA BETYG: 3

Toppfart: 210 km/t

Effekt: 156 hk vid 6 000 varv/min

Vridmoment: 240 Nm vid 1 400 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 7,3 sekunder

HELHETSBETYG: 3

PLUS

Väldigt trevlig motor – bilen är pigg, stark och rolig att köra med mysigt ljud. Tuff design som sticker ut.

MINUS

Inte en helcab eftersom takbågarna är fasta, och taket känns mer som ett stort soltak som skjuts bak. Bra om man bara vill ha lite virvel, mindre bra om man vill ha den helöppna känslan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!