Bland ca tusen startande veteranekipage får de långsammaste och mest reparationsbenägna lägsta startnumren. Tanken är att alla ska komma i mål samtidigt, enligt traditionellt engelskt sportmannaskap.
Det säger lite om den här cykelns egenskaper. Den är kopplad till en hjälpmotor, Wall Autowheel, från 1914.
- Utan den hade vi inte haft motorer till gräsklipparna, säger Bo lite skämtsamt.
Motorn såldes nämligen till USA, utvecklades och blev senare Briggs & Stratton. Motorn hänger ledad på den lilla hjälpramen så att de bägge hjulen bak hela tiden är på marken. Det är en fyrtaktare på 118 ccm och en hk.
- Den tuffade på i 25 km/tim, men fälgbromsarna var inte mycket att lita på. Det gällde nog att fälla ut jackan samtidigt.
Cykeln är ett fint samlarobjekt som han lyckades på tag på genom en auktion i Brighton. Motorn fungerar fint, men släpper som dåtidens motorer ut skapligt med rök från avgasröret, som av någon anledning sitter framåtvänt och säkert skitade ner många byxben.
I dåtidens reklam konstaterades av många prominenser stoltserade med sin Royal Enfield, bland andra "His Royal Highness Prince Georg of Battenberg" och tyske "Prince Harry of Prussia".
Bo har äkthetsintyg från National Cyclemuseum i London. Modellen är mycket ovanlig.