En bil kommer lastad

Ända sedan de första lastbilarna byggdes har de betraktats som något som mest bullrar och stör. Ändå är det svårt att inte fascineras av dessa arbetsfordon, som gått från att vara personbilar med flak till monstertruckar med över 700 hästkrafter.

Ford var som alltid duktiga på billig massproduktion. En av nycklarna till framgångarna med lastbilsmodellen BB, som senare bytte namn till 51, var V8-motorn som göts i ett stycke och därför blev billigare att tillverka.

Ford var som alltid duktiga på billig massproduktion. En av nycklarna till framgångarna med lastbilsmodellen BB, som senare bytte namn till 51, var V8-motorn som göts i ett stycke och därför blev billigare att tillverka.

Foto: Bocman1973/Shutterstock.com

Motor2013-04-10 00:11

Steget från att transportera människor med bil till att frakta varor borde inte varit så stort, men faktum är att det tog betydligt längre tid för lastbilen att bli accepterad än personbilen. De första lastbilarna betraktades med stor skepsis, de bullrade och störde, och var något man helst inte ville ha inne i städerna. Ungefär som nu, över hundra år efter att den första svenska lastbilen producerades av Scania-Vabis.

Lastbilen fick egentligen inte sitt stora genombrott förrän under första världskriget. I skarpt läge visade det sig vara ett effektivare sätt att transportera trupper och krigsmateriel än med häst och vagn.

Volvo startade sin verksamhet med en personbil 1927 och en lastbil året efter.

– Precis som de flesta lastbilar vid den tiden var det i stort sett en personbil med flak. Men utvecklingen gick rätt fort, man insåg att lastbilen behövde starkare motorer och utvecklingen av personbilar och lastbilar började gå skilda vägar, säger Jan Johnsson, som är ordförande i Volvos veteranklubb för lastbilar.

Även andra världskriget innebar en stark teknikutveckling, inte minst i Europa. Lastbilarna försågs med dieselmotorer som kunde dra upp till 14 ton, hissnade vikter vid den tiden.

På 1950- och 1960-talen blev lastbilen allt vanligare. Konsumtionssamhället växte fram och varutransporterna ökade.

– Utan lastbilen i alla dess former hade vi inte haft dagens moderna samhälle, säger Johnsson.

Märkligt nog ser lastbilar olika ut i Nordamerika och Europa. På vår kontinent är de av modellen cab over engine, eller frambyggda, medan man i Nordamerika kör så kallade nosbilar. Bakom skillnaderna ligger främst lagkrav. I Europa ingår både fordon och släp i den maximalt tillåtna längden, medan man i USA bara mäter släpets längd. Vilket inneburit att man kunnat utveckla lastbilshytten utan tanke på dess längd.

– Man får vissa fördelar med en nosbil, bland annat blir hyttens golv plant, man kan ha större sovutrymme och det blir lite lättare att kliva in och ut ur fordonet. Däremot blir ju den typen av fordon oftast tyngre, säger Johnsson.

I dag är Sverige en av världens främsta lastbilstillverkare, med Volvo som näst största tillverkare efter Mercedes-Benz. Scania ligger inte långt efter. Men trots framgångarna fortsätter lastbilen att vara underskattad.

– Det är som att folk inte förstår hur intimt sammankopplad lastbilen är med vårt dagliga liv. Utan lastbilen hade vi inte haft varor i affärerna eller kunnat bo som vi gör. Men tyvärr är det nog lastbilens lott även i framtiden, det är ju trots allt ett arbetsfordon, säger Jan Johnsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!