Design för drömmare

Det är designen som är grejen med nya Mercedes CLA. Bilen är förförande läcker och som gjord för dig som gillar att synas i trafiken.Nya Mercedes CLA är CLS betydligt billigare lillebror. CLA ska locka nya kunder, helst unga. Med en, för bilmärket, överkomlig prislapp blir det nu möjligt för fler att äga ett sportigt lyxåk.

Bagageutrymmet är tillräckligt brett så att två kabinväskor får plats.
Foto: Helena Lundberg

Bagageutrymmet är tillräckligt brett så att två kabinväskor får plats. Foto: Helena Lundberg

Foto: Helena Lundberg

Motor2013-05-02 22:38

Mercedes har redan märkt att kvinnor faller för bilen. Jag är mitt i prick för CLA - en kvinna i sina bästa år, utan småbarn och som gärna vill ha en bil med mycket attityd och hög kvalitetskänsla. Designen är iögonfallande och det är svårt att slita blicken från bilen.

Jag sätter mig i de åtsmitande sportstolarna och startar den fyrcylindriga 1,6-liters bensinmotorn med 156 hästkrafter. Det är ingen racermaskin, men ändå fullt tillräckligt för rolig körning. Testbilen har sjuväxlad dubbelkopplingslåda och växlarna smyger obemärkt i utan att kräva alltför mycket gas och höga varv. Kraften är jämn och den är lättkörd. Styrningen är direkt.

CLA går att extrautrusta med sportchassi, som testbilen har, vilket tillsammans med 18-tums däck med profil 225/40 ska göra den just sportig. Men bilen tar in för mycket ljud. Från både däck och övrig trafik. Den där solida, tysta känslan som jag vill ha infinner sig inte.

Jag testar även CLA 220 CDI, 2,1-liters diesel med 170 hästkrafter för 329 900 kronor, och då knarrar dieselmotorn i bakgrunden som en inte alltför lyxig ljudmatta. Sportchassit gör även att bilen blir hård och ojämnheter i vägen känns i kupén.

CLA bygger på A-klass och har samma motorer. Även inredningen är densamma och visst är det tysk ordning och hög lägstanivå men den där riktiga premiumkänslan uteblir. Utblåsen ska antagligen föreställa metall, men de är gjorda av plast.

Bilen har fyra dörrar, men passagerare längre än 160 centimeter bör hålla sig borta från baksätet. Taklinjen viker snabbt av och att få in huvudet utan att slå i är inte helt enkelt.

Till CLA finns inga säkerhetssystem att köpa, som till andra modeller, mer än en adaptiv farthållare för 9 900 kronor. Visserligen är kollissionsvarnare standard. Då larmas det med både ljus och ljud om man närmar sig framförvarande och riskerar kollision. Bilen doserar bromskraften, men för att detta ska ske måste föraren trycka på bromsen - den bromsar aldrig av sig själv.

CLA är en designbil och där gör den verkligen sitt jobb. Den är en bra början för unga som önskar sig en dyrare sportbil, men som ännu inte har plånboken för att förverkliga drömmen.

Mercedes CLA 200

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters bensin

Växlar: Automat, 7, med dubbelkoppling

Tjänstevikt: 1 395 kg

Maxlast: 525 kg

Max släpvagnsvikt: 1 400 kg

Längd/bredd/höjd: 463/177,7/143,2 cm

EKONOMI Betyg: 4

Pris från: 279 900 kr

Skatt: 540 kr

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti

SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: Sju, inklusive knäkrockkudde

Aktiva nackdskydd: Nej

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,54 l

CO2-utsläpp: 126 g/km

KOMFORT Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 470 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk

PRESTANDA Betyg: 4

Toppfart: 230 km/t

Effekt: 156 hk vid 5 300 varv/min

Vridmoment: 250 Nm vid 1 250-4 000 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 8,5 s

HELHETSBETYG: 4

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!