Livsfarlig
En av dessa scootrar från norska krokföretaget Mustad hamnade hos mopedentusiasten Bo Ellergren i Hjorted. Den norska "folkscootern", en av många tvåhjulingar som väcker uppmärksamhet hos besökarna under sommarens öppna visningar.
Det räcker med att titta på skapelsen för att förstå att de två norska ingenjörer som utvecklade modellen 1953 inte hade helt klart för sig hur tyngdlagen fungerar i praktiken.
- Den är alldeles för framtung, scootern hade lätt för att tippa framåt vid inbromsning eller om en sten kom i vägen för framhjulet.
Trots det så ångade man på i marknadsföringen: "Den er konstrueret med den störste trafiksikkerhed tack vare sit lave balancepunkt".
Framhjulen är av skottkärretyp, modell mindre. "Jättekul på små hjul" som reklamen löd. Och kraftöverföringen till framhjulet med en kedja från den överdimensionerade motorn går bara fem-sex centimeter från marknivån.
Annars satsade de två ingenjörerna på bra kvalitet på delarna. Motorn kom från tyskland, en AMO på 50 cc och 1,3 hk vid 4000 varv/minut. Enligt svenska regler så får motorn bara vara på 0.8 hk för att gå som moped.
- Det var ett misstag, den fick bli en scooter som i Sverige klassades som lätt motorcykel, vilket krävde både körkort, försäkring och skatt. Norrmännen drog väl på i motorstyrka med tanke på alla branta backar hemma i Norge.
Scootern byggdes på Svenska metallverken (SMV) med produktnamnet Mustad efter de norska ägarna. När konstruktörerna valde de små hjulen och den kraftiga motorn över det lilla framhjulet så blev det också dödsdomen mot det som skulle bli alle mans fortskaffningsmedel i mitten av 50-talet.
Men myndigheterna började på rapporter om många olyckor med "folkscootern",
-Efter ett par dödsolyckor slutade Mustad självmant med tillverkningen, säger Bo.
I somras fick han besök av en norsk kvinna, som hade hört talas om scootern i Hjorted. När hon fick se den väckte många minnen till livs.
- Hennes pappa försörjde sig som dragspelare och han hade lyckats köra scootern ända till Paris. Hon har en bild där han står med sin Mustad och dragspelet framför Eiffeltornet. Att han klarade sig berodde nog på att dragspelet på pakethållaren gjorde scootern lite mer baktung.
Bo har inte renoverat motorn ska sägas.
- Tur att jag inte fick igång den, jag hade inte en aning att den far så farlig när jag köpte den.