Den är robust, svart och har en elmotor. Det är en ägodel som Christina låser in varje kväll.
”Tomten kommer tidigt i år älskling”, sa sambon Mikael till Christina när hon upptäckte den nya elcykeln som stod ute på gården.
– Jag har cyklat sedan dess. Nu föredrar jag cykeln framför bilen. Friska luften gör att jag blir piggare, säger hon glatt.
Fördelarna med en elcykel, enligt Christina, verkar vara många. Man får motion av att trampa men är ändå inte helt slut eller svettig när man kommer fram till jobbet. Den släpper inte ut några avgaser och man får frisk luft. Några nackdelar har hon inte kommit på än. Det enda är att man måste tänka på att vara försiktig då man snabbt kommer upp i höga hastigheter.
Batteriet i Christinas cykel räcker ungefär 2–2,5 mil. På kvällen ”tankar” hon cykeln, det vill säga, hon sätter i kontakten och laddar, och morgonen efter är den fulladdad. Även om det är en motor i cykeln så går den inte av sig självt, man måste trampa. Så fort man slutar att trampa minskar också motoraktiviteten som sedan stannar av helt. Motorfunktionen går lätt att stänga av om man vill cykla helt av egen maskin och är lätt att sätta på om det kommer en jobbig uppförsbacke.
Om man funderar på att köpa en elcykel tycker Christina inte att man ska tveka. Köp en eller prova i alla fall, lyder rådet. När hon själv hade provat för första gången var hon såld.
– Jag ville bara cykla! I början åkte jag till andra sidan stan bara för att det var roligt, säger hon och ler stort.