Christina älskar sin elcykel

Christina Larsson kör 1,2 mil om dagen med sin cykel. Det är ingen tvekan om att hon älskar sin hoj. – Om det är helt platt på marken så kan jag komma upp i 30 kilometer i timmen, säger hon.

I jobbiga uppförsbackar behöver man inte bli svettig om man sitter inne på en elcykel. Christina Larsson cyklar varje dag.

I jobbiga uppförsbackar behöver man inte bli svettig om man sitter inne på en elcykel. Christina Larsson cyklar varje dag.

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Motor2013-09-27 10:49

Den är robust, svart och har en elmotor. Det är en ägodel som Christina låser in varje kväll.

”Tomten kommer tidigt i år älskling”, sa sambon Mikael till Christina när hon upptäckte den nya elcykeln som stod ute på gården.

– Jag har cyklat sedan dess. Nu föredrar jag cykeln framför bilen. Friska luften gör att jag blir piggare, säger hon glatt.

Fördelarna med en elcykel, enligt Christina, verkar vara många. Man får motion av att trampa men är ändå inte helt slut eller svettig när man kommer fram till jobbet. Den släpper inte ut några avgaser och man får frisk luft. Några nackdelar har hon inte kommit på än. Det enda är att man måste tänka på att vara försiktig då man snabbt kommer upp i höga hastigheter.

Batteriet i Christinas cykel räcker ungefär 2–2,5 mil. På kvällen ”tankar” hon cykeln, det vill säga, hon sätter i kontakten och laddar, och morgonen efter är den fulladdad. Även om det är en motor i cykeln så går den inte av sig självt, man måste trampa. Så fort man slutar att trampa minskar också motoraktiviteten som sedan stannar av helt. Motorfunktionen går lätt att stänga av om man vill cykla helt av egen maskin och är lätt att sätta på om det kommer en jobbig uppförsbacke.

Om man funderar på att köpa en elcykel tycker Christina inte att man ska tveka. Köp en eller prova i alla fall, lyder rådet. När hon själv hade provat för första gången var hon såld.

– Jag ville bara cykla! I början åkte jag till andra sidan stan bara för att det var roligt, säger hon och ler stort.

Elcyklar

En koll som VT har gjort hos olika återförsäljare visar att priserna för en elcykel ligger mellan 8 000–14 000 kronor i nypris med variationer upp till 21 000 kronor. Vid köp av en begagnad elcykel privat kan man komma ned några tusenlappar i pris.

Enligt svenska bestämmelser får inte elmotorn i cykeln hjälpa till mer när man har uppnåt hastigheten 25 kilometer i timmen. Effekten får inte överstiga 250 watt.

Batteriet, som ofta är lätt att ta av, laddas upp via ett vanligt eluttag. Laddningstiden varierar mellan några timmar till åtta timmar.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!