Bantad Porsche bättre på det mesta

Nya Porsche Boxster S mullrar ljuvligt. Snabbare och lättare än förut ligger den ändå klistrad mot vägen. Och i Sverige är redan hälften av exemplaren sålda.

Inredningen är ny och mittkonsolen känns igen från Panamera med raka linjer, grupperade knappar och mer användarvänlig miljö.

Inredningen är ny och mittkonsolen känns igen från Panamera med raka linjer, grupperade knappar och mer användarvänlig miljö.

Foto: Helena Lundberg

Motor2012-04-13 00:00

TryggDet bluddrar och sprakar och spottar och puffar. Dovt vibrerande ända in i ryggmärgen, gasen viner öronbedövande i falsett och följs av ett fräsande.

Om du gillar motorljud finns dessutom en knapp som gör att ljudet förstärks. Och ja, det vill man.

Ner med taket och ut på slingriga vägar på franska rivieran. Trots att vägarna bitvis är så smala att möte är omöjligt känns bilen trygg. Styrningen är bekväm direkt och bromsarna likaså, men går även att glida på inför en gömd kurva. Så fort jag släpper gasen vidtar bludderljudet och dubbelkopplingslådan, PDK, växlar ner obemärkt innan jag slickar bergväggen och hoppas på fri väg. Ny gas och motorns falsett känns i hela kroppen.

Nya Porsche Boxster S har blivit bättre på det mesta: lättare, snålare, snabbare, snyggare, behändigare. Även proportionerna har ändrats med längre hjulbas, kortare överhäng och bredare spårvidd. Bilen får en lägre tyngdpunkt och både ser och känns som klistrad på de kurviga vägarna. Porsche Boxster S har dessutom bantat och väger 35 kilo mindre än föregångaren.

Motorn är mer effektiv. 3,4-liter ger i nya Boxster S fem fler, 315, hästkrafter och fixar 0-100 på endast 4,8 sekunder. Trots att prestandan ökat är bilen snålare. Bilen har start/stopp och också en frihjulsfunktion så när jag släpper gasen frihjular bilen i stället för att motorbromsa, och sparar bränsle. Ingen av funktionerna funkar i sportläget då bilen får lite extra bett jämfört med komfortläget som är optimerat för låg bränsleförbrukning.

Som tillval finns ett Sport Chrono-paket med ett sport plus-läge där bilen ytterligare optimerar växlingspunkterna. Det passar perfekt för bankörning tillsammans med stoppuret, som finns både digitalt och analogt. Med sport plus-läget blir bilen även extra högvarvig och ljudet är ljuvligt. Kraften är jämnare, men större redan från start. Men bäst gör sig Boxster S i högre motorvägsfart med varvpilen rakt upp vid cirka 4 000. Här är kraft och ljud som bäst. Även taket är snabbt. Nio sekunder för att öppna eller fälla i hastighet upp till 50 kilometer i timmen passar perfekt när regnskuren överraskar. Med taket på är det ändå gott om plats för nästan en två meter lång förare. Taket har minskat i vikt med tolv kilo och sluter tätt och gör resan imponerande tyst.

Bilen lanseras i april och kommer även i utförande utan S, då med en 2,7-liters motor med 265 hästkrafter. Standard är en sexväxlad manuell låda. Sverige ska sälja drygt 60 bilar och redan är nästan hälften sålda, då med den större motorn och PDK.

Porsche Boxster S

ALLMÄNT

Motor: Sexcylindrig 3,4-liters bensin

Växlar: 7-växlad dubbelkopplingslåda, PDK (Porsche Doppelkupplung)

Tjänstevikt: 1 425 kg (1 320 kg sexväxlad manuell)

Maxlast: 260 kg

Max släpvagnsvikt:

EKONOMI Betyg: 4

Pris från: 599 000 kr (Boxster 499 000 kr, PDK ca 25 000 kr)

Skatt: Ca 2 300 kr

Garantier: 3 års vagnskadegaranti

SÄKERHET Betyg: 3

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: Sex

Aktiva nackskydd: Nej

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,8 l/mil

CO2-utsläpp: 188 g/km

KOMFORT Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 150 l fram, 130 l bak

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk

PRESTANDA Betyg: 5

Toppfart: 277 km/t

Effekt: 315 hk vid 6 700 Nm

Vridmoment: 360 Nm vid 4 500-5 800 v/min

Acceleration: 0-100 km/t på 5 s

HELHETSBETYG: 4

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!