3d-scanning är på väg att etableras som metod för att dokumentera trafikolyckor. I bland annat England och Schweiz används tekniken för att snabbt röja undan efter olyckor och för att kunna reda ut olycksförloppet i efterhand. Olycksplatser som det i vanliga fall tar flera timmar att utreda kan dokumenteras på mindre än en halvtimme med den nya tekniken.
I Sverige används dock inte 3d-scanning av vare sig polisen eller Trafikverket, än så länge.
- Tekniken är självklart intressant, vi tittar alltid på teknik som underlättar utredningen av olyckor och brott i trafiken, säger Bengt Svensson, trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen.
- Men jag tror inte att 3d-scanning av olyckor är särskilt aktuell för oss inom polisens dagliga trafikarbete. Vår lagstiftning kring vanliga trafikolyckor gör att de oftast är enkla att klara upp, och att det ändå går väldigt snabbt att röja efter en olycka. Däremot kan det vara intressant om en stor och komplicerad olycka sker.
Vad Bengt Svensson syftar på är att det svenska försäkringssystemet är väldigt enkelt utformat, jämfört med många andra länder. Kraven på bevis om exakt vad som orsakat en trafikolycka är inte särskilt höga, de allra flesta trafikolyckor kräver som bekant inte ens polisens inblandning för att lösas med försäkringsbolagen.
- Men när man har en lagstiftning och ett försäkringssystem där varenda olycka måste utredas minutiöst är antagligen 3d-scanningen ett väldigt bra hjälpmedel. Särskilt på högtrafikerade vägar som man inte kan spärra av någon längre tid, säger Svensson.
Inte dyrt
Däremot är inte tekniken särskilt dyr, åtminstone inte själva 3d-kamerorna. Vilket är bra, för även om polisen just nu inte ser nyttan med tekniken, gör Trafikverket det.
- För forskningsändamål kommer 3d-scanningen få en betydande roll, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på verket.
- Information om vad som hänt i bilen kan man hämta från moderna bilars eget informationssystem, men för att placera in bilen i rummet, för att se vart bilen befunnit sig på vägen, kan 3d-tekniken ge mängder av nyttig data.