Under vintern och våren fick knappt 77 000 patienter runt om i landet möjlighet att bland andra sjukhusfrågor svara på vad de tycker om maten när de varit inlagda. Omkring 44 000 tog chansen att lufta sina åsikter om sjukhusmaten. I länet fick 2 374 möjlighet att svara på frågorna i patientenkäten. 1 459 gjorde det .
Resultatet glädjer Åsa Andersson, kostchef för Landstingsservice. Hon kan notera att nio av tio patienter tycker att maten är bra, mycket bra eller rent av smakar utmärkt.
– Vi är väldigt nöjda och glada. Det är många som kämpat för att nå detta resultat, säger Åsa Andersson.
Årets resultat är en markant förbättring från tidigare. Förra året sades sig sju av tio vara nöjda med vad de fått äta och blivit serverade.
2012 bestämde sig landstingets i länet för att bli bäst i landet inom perioden 2013–2015. Framgångarna har kommit snabbare än väntat.
– Våra medarbetare i köken och ute på avdelningarna har gjort ett kanonjobb, som har uppnått målet redan nu. Det här ger energi i vårt fortsatta arbete att bli ännu bättre, säger Christer Holmgren, förvaltningschef för Landstingsservice.
Kostchefen Åsa Andersson tror att landstingets vinnande koncept ligger i att man kontrollera hela kedjan – att man är måltidsnära. I Oskarshamn och Kalmar lagar man maten i egen regi. I Västervik kommer den från kommunens kök på Gertrudsvik.
I dag kan patienterna välja bland flera rätter och olika drycker. Dessutom erbjuds dessert efter både lunch och middag. Valfriheten har ökat och anpassats till personliga önskemål.
_ Jag blir glad och stolt över att patienterna nu ger oss ett kvitto på att vi gjort rätt. Men vi är inte nöjda. Vi ska bli ännu bättre, skriver Christer Holmgren i ett pressmeddelande.