I början av oktober var Svenska Järnvägsfrämjandet i Västervik och bad folk skriva på namnlistor för att bevara och rusta upp Tjustbanan och Stångådalsbanan. Målet med insamlingen var att få ihop 10 000 namn.
– Det har gått bra på alla möjliga sätt, vi har fått ihop 11 000 namn, berättar Ulf Flodin.
Orsaken bakom initiativet är en studie som Trafikverket har tagit fram. Studien visar att det inte skulle vara lönsamt att bevara tågbanorna, något som Ulf Flodin påstår är felaktigt. Han berättar att regionförbundet i Kalmar län undersökt saken och kommit fram till att det skulle bli lönsamt med en helsvetsad räls och elektrifiering av tågbanorna. Med en sådan satsning skulle dagens 70 kilometer i timmen kunna ökas till 120 på de båda banorna och för varje satsad krona skulle man få tillbaka 1,60.
Ulf Flodin jämför med det planerade järnvägsprojektet Ostlänken mellan Stockholm och Linköping. Han säger att den kommer kosta 10 000 kronor per invånarna i de berörda kommunerna om man slår ut kostnaden. Och samma sak gäller för Tjustbanan och Stångådalsbanan säger han.
– Är inte invånarna som bor längs med de här tågsträckorna värda lika mycket?
Svenska Järnvägsfrämjandet har varit uppe på trafikutskottet i riksdagen och pratat om tågsträckorna och om de 11 000 namn de samlat in, och på onsdag ska de även prata med infrastrukturministern. Namninsamlingen leder till att frågan trappas upp och blir hetare.
– Om ingen säger något så kommer de ju bara att lägga ner. Jag ser det här som en opinionsundersökning.