Det var den 23 juli 2018 som fartyget Makassar Highway stötte på grund utanför Flatvarp i norra Västerviks kommun. Några dagar senare följde ett stort oljeutsläpp.
I dagarna har förundersökningen om misstänkt miljöbrott lagts ner. Det går inte att styrka något brott.
För en utomstående kan det låta oväntat. Haverikommissionens utredning visade på omständigheter som att den ansvarige styrmannen var alkoholpåverkad och att det fanns brister i fartygets säkerhetsstyrningssystem.
Kammaråklagare Lars Magnusson förklarar varför de omständigheterna inte tagits med i förundersökningen.
– Vi har inte tittat på själva grundstötningen, utan på om någon begått ett brott i samband med att fartyget gled av grundet och började släppa ut olja.
För grundstötningen, och det mindre oljeutsläpp som skedde då har fartygets ägare redan fått betala en vattenföroreningsavgift utdömd av Kustbevakningen. Beloppet var 283 920 kronor. Styrmannen har fått en bot för sjöfylleri.
– Man ska inte kunna lagföras två gånger för samma sak, säger Lars Magnusson.
Han har istället tittat på om någon agerade oaktsamt efter grundstötningen, och bidrog till att de stora mängderna olja kunde läcka ut.
Han berättar att han bland annat tittat på hur Makassar Highways ägare och det privata bärgningsföretag som anlitades agerat, men säger att han inte funnit någon straffbar oaktsamhet. Efter grundstötningen togs det övergripande ansvaret på platsen över av myndigheterna.