Lektionen börjar med korv och bröd i partytältet. Ljudnivån är hög, när barnen pratar och tjoar, medan de äter.
Kerstin Swärd, lärare på skolan, berättar att de har blivit inbjudna till hembygdsgården av hembygdsföreningen. Det blir de varje år.
Den här gången har föreningens medlemmar förberett flera aktiviteter för barnen, som delas in i grupper och sprids åt olika håll.
Några barn följer med Bengt Davidsson på en guidad tur i väderkvarnen, som står på området. Den byggdes 1851 och användes fram till 1932.
En annan grupp går på tipspromenad. Svante Gustafson har knåpat ihop frågorna, som har ett dialektalt tema. Barnen ska bland annat svara på vad följande lokala ord betyder: glek, klödder och kvapen (se rätt svar i slutet av denna artikel.)
Utanför magasinet, som också är museum, står flera bord med gamla föremål uppradade. Mittemot dem står en annan rad med bord och bakom dem medlemmar i hembygdsföreningen, som representerar olika yrken.
Barnens uppgift är att ta ett föremål och gå till den person som kan tänkas använda grejen i sitt yrke. Det visade sig vara ganska svårt. En av flera som tyckte det var eleven William Krüger.
– Det är ju bara gamla saker. Inga nya, sa han.
I skolan pratar de en del om hur det var i Loftahammar förr i tiden. Kerstin Swärd konstaterar att det är flera skolämnen som berörs en sådan här dag, inte bara historia, utan även till exempel teknik och svenska.
Rätt svar på dialektorden är gliring, blåstång och flöte.