Doldis värd större uppmärksamhet

Om du funderar på att köpa en ny Golf bör du testa nya Seat Leon. Det är ett litet märke i Sverige, men bilen bygger på samma plattform som sitt tyska syskon – och har dessutom en lägre prislapp.
Seat Leon visar upp sig på hemmaplan långt från svenskt snömodd och mörker. På spanska solkusten skiner solen och vägarna är torra.

Den ljusa klädseln på säten och inredning ger en lyxig och elegant interiör.

Den ljusa klädseln på säten och inredning ger en lyxig och elegant interiör.

Foto: Helena Lundberg

Litet märke2012-12-13 14:24

I januari lanseras nya Leon och hos oss väntas bensinmotorerna bli mest populära. Bensinaren på 1,4-liter med 122 hästkrafter är som gjord för Leon och tillsammans med den sexväxlade manuella lådan blir de slingriga vägarna i de spanska bergen en härlig slalomtur.

Kraft från start

Växellådan är kort och hård, styrningen alldeles lagom, men inte slapp. Chassit följer fint med i kurvorna och motorn gör knappt något väsen av sig ens vid lägre växel och gas när vi jobbar oss uppför. 122 hästkrafter räcker gott och väl.

Alla motorerna har direktinsprutning och turboladdning och kraften finns med redan från start. Det är lättkört och roligt och hela bilen andas kvalitet. Vi kommer ut på grov landsväg som kan liknas vid svenska förhållanden och först då kommer vägljud in i kupén, men på vanliga vägar hörs nästan inget från varken hjul eller motor.

Att Seat är koncernsyskon med Volkswagen märks. Knappar, motor, växellåda och även plattform är gemensamma. För Seat är detta en fördel, det gör att Leon känns välarbetad. Invändigt är instrumenteringen enkel men ändå elegant.

Till 1,4-liters motorn kommer Leon välutrustad med bland annat klimatanläggning, kurvljusfunktion, eluppvärmda ytterspeglar och läderklädd ratt. Instegsmodellen 1,2-liters bensin med 105 hästkrafter har lägre utrustningsnivå och kostar 159 900 kronor. Jag testar även denna och visst räcker 105 hästkrafter, men motorn blir lite mer ansträngd.

Nya Leon är 90 kilo lättare än föregångaren och har blivit drygt fem centimeter kortare men ändå rymligare med längre hjulbas. Med spetsiga lyktor och tydliga veck är Leon ett exempel på Seats nya designspråk.

Leon har led-strålkastare både bak och fram som tillval. Säkerheten är hög. Bilen har sju krockkuddar, inklusive knäkrockkudde, och fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Man kan även välja till trötthetsvarnare, filbytarassistent och helljusassistent. Under nästa år kommer även adaptiv farthållare med front assist som med radar känner av området framför bilen och varnar om en kritisk situation är nära. Bilen kan även läsa av skyltar och visa hastighetsbegränsningen på pekskärmen.

I slutet av 2013 kommer även kombiversionen som borde passa de svenska kunderna riktigt bra.

Seat Leon

ALLMÄNT

Motor: 1,4-liters bensin, turbo

Växlar: Manuell, 6

Tjänstevikt: 1 224 kg

Maxlast: 536 kg

Längd/bredd/höjd: 426,3/181,6/145,9 cm

Max släpvagnsvikt: 1 400 kg

EKONOMI Betyg: 4

Pris: Från 177 900 kr

Skatt: 670 kr/år

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 3 års lackgaranti, 12 års garanti mot genomrostning, 2 års Seat service mobility

SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: Sju, inklusive knäkrockkudde för förare

Aktiva nackskydd: Ja

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 4

Bränsleförbrukning: 0,52 l/mil

CO2-utsläpp: 120 g/km

KOMFORT Betyg: 3

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 380 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Kuggstång, elektriskt styrservo

PRESTANDA Betyg: 3

Toppfart: 202 km/t

Effekt: 122 hk vid 5 000 varv/min

Vridmoment: 200 Nm vid 1 400-4 000 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 9,3 s

HELHETSBETYG: 4

PLUS

Hög kvalitetskänsla och 1,4-liters motorn med 122 hästkrafter passar perfekt.

MINUS

Visserligen koncernsyskon med Volkswagen med alla dess fördelar, men det står ändå Seat på emblemet och märket är i Sverige pyttelitet vilket också ger sämre andrahandsvärde.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!