I januari lanseras nya Leon och hos oss väntas bensinmotorerna bli mest populära. Bensinaren på 1,4-liter med 122 hästkrafter är som gjord för Leon och tillsammans med den sexväxlade manuella lådan blir de slingriga vägarna i de spanska bergen en härlig slalomtur.
Kraft från start
Växellådan är kort och hård, styrningen alldeles lagom, men inte slapp. Chassit följer fint med i kurvorna och motorn gör knappt något väsen av sig ens vid lägre växel och gas när vi jobbar oss uppför. 122 hästkrafter räcker gott och väl.
Alla motorerna har direktinsprutning och turboladdning och kraften finns med redan från start. Det är lättkört och roligt och hela bilen andas kvalitet. Vi kommer ut på grov landsväg som kan liknas vid svenska förhållanden och först då kommer vägljud in i kupén, men på vanliga vägar hörs nästan inget från varken hjul eller motor.
Att Seat är koncernsyskon med Volkswagen märks. Knappar, motor, växellåda och även plattform är gemensamma. För Seat är detta en fördel, det gör att Leon känns välarbetad. Invändigt är instrumenteringen enkel men ändå elegant.
Till 1,4-liters motorn kommer Leon välutrustad med bland annat klimatanläggning, kurvljusfunktion, eluppvärmda ytterspeglar och läderklädd ratt. Instegsmodellen 1,2-liters bensin med 105 hästkrafter har lägre utrustningsnivå och kostar 159 900 kronor. Jag testar även denna och visst räcker 105 hästkrafter, men motorn blir lite mer ansträngd.
Nya Leon är 90 kilo lättare än föregångaren och har blivit drygt fem centimeter kortare men ändå rymligare med längre hjulbas. Med spetsiga lyktor och tydliga veck är Leon ett exempel på Seats nya designspråk.
Leon har led-strålkastare både bak och fram som tillval. Säkerheten är hög. Bilen har sju krockkuddar, inklusive knäkrockkudde, och fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Man kan även välja till trötthetsvarnare, filbytarassistent och helljusassistent. Under nästa år kommer även adaptiv farthållare med front assist som med radar känner av området framför bilen och varnar om en kritisk situation är nära. Bilen kan även läsa av skyltar och visa hastighetsbegränsningen på pekskärmen.
I slutet av 2013 kommer även kombiversionen som borde passa de svenska kunderna riktigt bra.