Enheten är en smartphone och föremålet är ett ölunderlägg påklistrat med Thin Films NFC-teknologi (Near Field Communication). Den påklistrade NFC-teknologin är en tumstor plastfilm med förprogrammerad elektronik, tänk ett mer avancerat sjungande födelsedagskort. Lägger man telefonen mot ölunderlägget så skickar plastfilmen vidare telefonen till ölföretagets hemsida, där du kan lära dig mer om produkten.
Hur då?– Telefonen skickar ut en signal, den signalen aktiverar taggen på underlägget. Taggen skickar tillbaka en signal med ett unikt ID och en webbadress. Det leder telefonen till en server vi har satt upp och vidare till hemsidan, säger Henrik Sjöberg, Senior Vice President of Product Management på Thin Film Electronics.
Vad är skillnaden mot en QR-kod, som också scannas in i mobilen och tar den till digitala platser?– Med en QR-kod måste du starta en app och ta bild på koden på rätt sätt, det är mer fipplande helt enkelt. Och NFC är svårare att förfalska.
Thin Film använder inte bara NFC för ölunderlägg. De har också en plastfilm som skyddar mot stöld. Plasten sätts t.ex på ett par jeans vid produktion och avscannas vid butikens kassa. Då får man bort dagens vita stöldknappar som hanteras manuellt. De har också skapat en spelkortstunn temperatursensor som varnar när temperaturen i lastbilen som fraktar varor är fel. Även bluffprodukter får se upp. Genom att märka vinflaskor med unika ID:n kan man vara säker på att flaskan innehåller vad den utger. Motsatsen är ett utbrett problem i bland annat Kina.
Thin Film Electronics är ett norskägt företag som även sitter i USA. De har funnits i Linköping sedan 1990-talet. Här har man pendlat mellan ett 60-tal anställda ner till en anställd på grund av svängande framgång. Idag har man 25 anställda och ligger i framkant inom branschen. Och NFC:s utökade informationsmöjligheter verkar ligga rätt i tiden, se internet. Tekniken är ett sätt att komma över ännu mer information, ännu närmre internet.
– "Internet of Everything", som det heter. Alltså att ge lite smarthet till vardagliga ting, det öppnar upp en helt ny värld, säger Sjöberg.
Vad är er värld om tre år?– Vi tror att teknologin kommer bli riktigt riktigt stor. Vi håller på att öppna en fabrik i USA för att tillverka många fler än de miljoner produkter vi gör i dag.
Och om tio år?– Hehe, det är bara fantasin som sätter gränserna.