Överumselever läste flitigt

– Jag har börjat läsa jättemycket hemma. Det skulle jag inte ha gjort annars.Det säger Nathalie Ilhammar, en av dem som deltagit i Överumsskolans läsprojekt.

Michelle Ohlén, Heidi Svahn och Nathalie Ilhammar är några av eleverna som har varit med i läsprojektet på Överumsskolan. Projektet startade efter sportlovet.

Michelle Ohlén, Heidi Svahn och Nathalie Ilhammar är några av eleverna som har varit med i läsprojektet på Överumsskolan. Projektet startade efter sportlovet.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Läsning2014-04-10 07:00

I tisdags var det final för en del av Överumsskolans läsprojekt, själva tävlingsdelen.

För att uppmuntra eleverna att läsa ännu mer har skolan haft en tävling. Den har gått ut på att läsa sig runt Sverige, med ett visst antal sidor för varje etapp.

Sedan har de tävlat mot varandra i fyra grupper, med elever från hela skolan, från förskoleklass och upp till och med sexan.

När den delen av projektet nu avslutats, stod det klart att de 120 eleverna tillsammans har läst över 60 000 boksidor hemma på sin fritid!

– För många har det nog varit så att de har läst mer än vanligt, och det är ju avsikten, säger Sandra Andersson, som drog i gång projektet på skolan.

En del av projektet har varit att fokusera på lässtrategier utifrån ett initiativ från författaren Martin Widmark, "En läsande klass" – läs mer i faktarutan.

Läs mer om Överums läsprojekt i torsdagens VT!

Lässtrategier

I projektet "En läsande klass" jobbar eleverna med lässtrategier i form av olika roller:

Spågumman förutspår vad som ska hända och aktiverar bakgrundskunskap.

Cowboyen sammanfattar med egna ord (fångar in med sin lasso).

Reportern ställer frågor till texten.

Detektiven reder ut oklarheter, till exempel nya ord.

Konstnären målar inre bilder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om