Svevia är huvudkund, men även många lantbrukare ringer för att få skogsvägar och gårdsplaner plogade.
– Vinterplogning är ett viktigt komplement till min övriga verksamhet, säger han.
Snön gör att Mats kan använda sina maskiner även under vintertid. Och det handlar om stora investeringar. För drygt ett år sedan köpte han in en ny traktor, som med plog och övrig utrustning kostade drygt 1,7 miljoner r kronor. Han har sex förare som på timmar kör för hans företag.
– En av dom är mjölkbonde som jag i min tur hyr in med hans egen traktor.
Normalt åker Mats ute klockan ett på natten och kör de sex timmar som är beräknade för det område han ansvarar för i södra kommundelen, bland annat vägarna runt Getterum, Mörtfors, Blankaholm och Ishult.
Men den här gången snöar det friskt även under morgonen och förmiddagen, vilket betyder att det blir ett morgonpass i stället.
– Förmodligen kommer jag inte hem förrän sent i kväll, säger han.
Förutom de sex timmarna för Svevias räkning plogar han också p-fickor och busshållplatser på E22 och då rinner timmarna iväg.
– För vägarnas skull är det bättre med nattplogningen, för då finns inga bussar och lastbilar som packar snön och gör vägarna knaggliga och spåriga.
Under sommarhalvåret använder Mats sina två maskiner för uppdragskörning hos lantbrukare runt om i södra kommundelen, och då handlar det bland annat om slåtter och sådd.
Mats Djurstedts företag är en renodlad entreprenadfirma. Han är inte en lantbrukare i traditionell mening. Men hos LRF ser man hur medlemmarna allt mer intresserar sig för snöröjning. Entreprenadverksamhet har blivit böndernas tredje största inkomstkälla. Enligt beräkningar sysslar 11 000 bönder med entreprenad i någon form, och snöröjningen har genom de senaste årens snörika vintrar blivit den största verksamheten och omsätter mer än nötköttsproduktion och växtodling.