Enligt statistik från LRF erbjuder 2297 landsbygsföretag någon form av boende för turister. Konceptet "Bo på lantgård" är mest känt, men utgör ändå bara en liten del av företagens sammanlagda turistintäkter.
Nästan 5500 av LRF:s medlemsföretag bedriver någon form av turistverksamhet. Ännu fler kan tänka sig att starta sådan.
Detta är något som gläder LRF:s vice förbundsordförande Åsa Odell.
– Det är roligt att fler lantbruksföretag vill börja med turistverksamhet, under de senaste åren har vi märkt en uppåtgående trend, säger hon i ett pressmeddelande.
– Att erbjuda möjligheten att komma ut på landsbygden och besöka en gård eller ta del av närproducerade svenska råvaror ökar bara förståelsen för de möjligheter och nödvändigheter som landsbygden erbjuder.
Även om boendet är störst och viktigast, är servering av mat och dryck den verksamhet som ökar snabbast. Anledningen till detta är enligt LRF ett generellt allt större intresse för närproducerade livsmedel. Exempel på detta är även uppsvinget för gårdsbutiker som VT skrev om i lördagens tidning.
Totalt omsatte landsbygdsturismen 895 miljoner kronor under förra året. Branschen är bred omfattar sådant som boende, jakt och fiske, ridning, mat och dryck, uthyrning av fritidshus och övriga upplevelser.