90-talisterna in i konsumtionsåldern

Nu är det dags för 90-talisterna att kliva in in "vuxenlivet" på riktigt. De är medvetna konsumenter som förväntas investera tungt.

Rull. Vagnen köpte familjen begagnad. - Det är många utlägg med barn och att lägga 13 000 på en ny vagn kändes onödigt, menar Anna Bengtson.

Rull. Vagnen köpte familjen begagnad. - Det är många utlägg med barn och att lägga 13 000 på en ny vagn kändes onödigt, menar Anna Bengtson.

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Konsumtion2015-01-15 04:26

Beslutstödsföretaget Bisnode har kartlagt hur 90-talisterna skiljer sig från tidigare generationer och kan konstatera att det finns flera punkter där de utmärker sig. De är en intressant grupp, mycket på grund av av att de är de första som vuxit upp i den digitala världen.

Nu börjar de komma upp i den åldern där de förväntas flytta hemifrån, arbeta eller studera och skaffa familj. Även om inte småbarnsfamiljer är bland de grupper som är mest köpstarka så är de den grupp som gör flest stora investeringar, bland annat bilar och hus.

En som känner igen sig i den här bilden är Anna Bengtson. Hon är född 1990, har sambo och har påbörjat "vuxenlivet". Hon och sambon Niclas Johansson har en son, Arvid, som är är 14 månader. I november 2014 köpte de hus i Breviksområdet, månaden efter blev det bil.

– Vi gick på visningar av hus och tänkte väl egentligen inte att vi skulle köpa än. Men vi hittade det här huset och kände att det var dags.

Hon säger att hon alltid velat ha familj och har välkomnat "vuxenlivet".

– Innan man fick barn lade man sina pengar på annat, spenderade dem på sig själv. Det ändrades snabbt när man fick barn, konstaterar hon.

Investeringarna har de gjort efter moget övervägande och vänner, bekanta och familj har varit med i processen att köpa huset. Enligt undersökningen är också 90-talister mer noggranna när det konsumerar, vilket delvis kan bero på att de kan och är vana vid att söka information på internet.

Det stämmer också in på Anna och hennes sambo. Anna handlar mycket på nätet, främst kläder och teknik. Innan köp gör de, med hjälp av internet, grundliga efterforskningar. Det har blivit en vana att jämföra och hitta bästa pris.

– Det är enkelt att jämföra priser och hitta i olika tester av produkter. Ipaden och våra högtalare köpte vi på nätet, det är enkelt.

Men det är inte bara nytt som köps. Second hand är en större marknad än de var för några år sedan. Barnvagnen till Arvid köptes begagnad.

– Det är främst en miljöfråga för mig. Men så klart också en kostnadsfråga.

– Jag tror att det i dag också är lättare att överkonsumera i dag, jag gjorde bort mig när jag var yngre och handlade för mycket på kredit. Nu i "vuxen" ålder måste man vara mer noggrann och tänka på vad man köper.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om