Det var ingen enig församling som sade ja till investeringen. Miljöpartiet, som tidigare sagt att man är kritisk till satsningar på flygtrafik, deltog inte i beslutet. Vänsterpartiet röstade nej. Övriga partiet röstade däremot ja.
Beslutet innebär att banan förlängs från 800 meter till 1 200 meter. Investeringen uppgår till 6 miljoner kronor.
Tillkommer det ökade driftskostnader utöver investeringen?
– Inte som vi fått till oss, säger kommunalrådet Tomas Kronståhl (S).
Han ser satsningen som en nödvändighet om kommunen ska ha kvar flygplatsen. I dag kostar den 400 000 kronor om året – och används till största delen för fritidsflyg.
– Nu blir taxiflyg för näringslivet och vården möjlig, säger han.
Investeringen har inte saknat kritiker. Några har noterat att Hultsfred och Oskarshamn fått lägga ner sina flygplatser på grund av att det varit en ekonomisk belastning. Nu går Västervik i motsatt riktning.
– Det som hänt är att reguljärtrafiken lagts ner. Mycket talar för att det kommer att vara kvar taxiflyg i Oskarshamn. Hade vi gjort en satsning på reguljärflyg hade vi i Centerpartiet sagt nej. Då hade riskerna varit för stora, säger Mats Hugosson, och får ett instämmande från Kronståhl.
En annan farhåga är att när banan är förlängd så kommer önskemål på kringinvesteringar att dyka upp.
– Efter vad jag förstått så har man redan gjort mycket på flygplatsen, säger Tomas Kronståhl.
– Det har sagts att i dag är kraven på utrustning för hjälp vid inflygning inte lika stora, dagens flygplan är mer välutrustade. Det stora kravet på landningsbanan är längd, säger Mats Hugosson.