Keolis hoppar av upphandling

Kollektivtrafikföretaget Keolis hoppar av upphandlingen av kollektivtrafiken i Kalmar län. Man upplever att kravet på 100 procent fossilfria fordon inte går att uppfylla.

KLT. Upphandlingen av länstrafiken i Kalmar län är ett anbudsskede. Under veckan meddelade en stor aktör på marknaden att de inte tänker lämna anbud. Miljökraven var för högt ställda.

KLT. Upphandlingen av länstrafiken i Kalmar län är ett anbudsskede. Under veckan meddelade en stor aktör på marknaden att de inte tänker lämna anbud. Miljökraven var för högt ställda.

Foto: Karin Hertz

KLT2015-12-18 07:49

Keolis tekniska direktör, Karl Orton, uppger att företaget har haft tio personer som arbetat med den pågående upphandlingen av länstrafik i Kalmar län under ett års tid. Trots det väljer man nu att inte lägga något anbud.

– Det känns som att man tränat väldigt mycket inför en match som sedan inte blir av, säger han till VT.

En av de största anledningarna till att man väljer att inte lägga något anbud är att kravet på fossilfria bränslen är så höga att det kommer vara svårt eller omöjligt att ta fram de fordon som behövs.

– Exempelvis ska det gå så kallade stråkbussar mellan Västervik, Oskarshamn och Kalmar. Kravet är att de ska vara fossilfria och det finns inte den typen av bussar i dag. Det kommer att bli värlsdsunikt, säger Karl Orton.

De biogasdrivna bussar som finns i dag menar Keolis är anpassade för stadstrafik. Karl Orton berättar att det måste byggas 36 bussar som är anpassade för längre sträckor.

– Det finns inte någon på marknaden som har erfarenhet av den typen av bussar och det finns inte någon som har byggt sådana heller.

Kalmar länstrafiks chef, Karl-Johan Bodell, vill inte kommentera Keolis kritik men säger att de fått krav på sig från sina ägare att biogas ska användas som drivmedel i största möjliga mån.

– Vi har tittat på var i länet som vi har störst möjlighet att ha trafik med biogasbussar och då är det de stora städerna längs kusten som är mest lämpliga. Vi har fått in flera anbud så det kommer inte att bli ett problem, säger han.

Ett ytterligare problem som Karl Orton ser med upphandlingen är att det inte finns några planer på att länstrafiken och kommunerna kommer att samverka i sina upphandlingar av exempelvis biogas. Han tycker att det är att slösa med skattebetalarnas pengar.

– Vi har tagit ställning för att vi inte ska medverka under de förutsättningar som nu råder och det är att visa lite civilkurage.

Karl-Johan Bodell tycker att det är tråkigt att inte Keolis är kvar i anbudsdelen av länstrafikens upphandling.

– De är ett stort och välrenomerat företag och det är väldigt tråkigt att de inte är med och lägger ett anbud men vi har fått in bra anbud på all vår trafik i länet så jag tror att det här kommer att bli bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om