Klart med fyra nya tåg till Tjustbanan

Fyra nya tåg är beställda till Tjustbanan. 2010 ska de vara på plats.

Poltikerna Anders Henriksson, Harald Hjalmarsson och Ulf Nilsson är mycket nöjda med att fyra nya tåg till Tjustbanan äntligen ska köpas in. Nu vill de sätta press på staten att satsa på själva banan.Foto: Lisa Olaison

Poltikerna Anders Henriksson, Harald Hjalmarsson och Ulf Nilsson är mycket nöjda med att fyra nya tåg till Tjustbanan äntligen ska köpas in. Nu vill de sätta press på staten att satsa på själva banan.Foto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Klartecken2008-03-01 00:06
Tågen som köps in är fyra stycken Bombaridiertåg av modellen Itino. De är redan beställda och 2010 ska de vara klara att tas i bruk. Samtidigt ska trafiken på Tjustbanan ökas till åtta dubbelturer om dagen, med en tonvikt timmestrafik på morgon, eftermiddag och kväll. Under dagen blir turerna till Linköping glesare. KLT:s förhoppning är att de nya, moderna tågen och ökade trafiktätheten ska ge en fördubbling av antalet resande. -Vår erfarenhet av stor täthet och fina tåg med hög komfort ger fler resenärer, säger KLT:s styrelseordförande Ulf Nilsson (s). Att tågköpet till slut blir av anser Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson har ett stort symbolvärde.-Tillsammans har kommunen, landstinget och KLT gjort en kraftsamling. Vi har löst trafiken och fordonen, nu är det banan kvar och nu kan vi jobba skarpt mot regeringen. Det är regionförstoringstanken som vi brinner för och vi gör det här för att sätta press på regeringen.Tåginvesteringen görs tillsammans med Östgötatrafiken som är med och betalar för ett tåg. Västerviks kommun står för ett och landstinget för två.-Vi har kastats mellan hopp och förtvivlan när Östgötatrafiken har ändrat sig fram och tillbaka, men nu är vi väldigt nöjda att affären blir av, säger Anders Henriksson (s), ordförande i landstingsstyrelsen.I pengar betyder affären att Västerviks kommun går in med tre miljoner kronor årligen från och med 2010, till det att staten satsar på banan. För landstinget innebär de nya tågen och ökade trafiken en merkostnad på tio miljoner kronor per år, en summa som man hoppas ska sjunka i takt med att resandet och därmed intäkterna ökar.
Itino
Itino är en dieseldriven motorvagn som byggs av Bombardier i Tyskland.Tågens högsta hastighet är 140 km/h.Tågen körs för närvarande av Tåg i Bergslagen på Västerdalsbanan, Merresor för tågen i Krösatågen, även för tågen på Kinnekullebanan som körs av Veolia Transport och slutligen i Värmland, bland annat på Fryksdalsbanan.Källa: Wikipedia
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om