Cederberg bor i bostadsrättsföreningen mitt emot Östermalmsskolan. Fastighetens trappuppgångar leder direkt ut på trottoaren. Det är många gånger som Cederberg sett hur nära det varit att gångtrafikanter och cyklister varit nära att kollidera utanför hans hus.
– Om man har rollator är det inte så lätt att snabbt hoppa åt sidan, resonerar Bernt Cederberg.
Därför skrev han till kommunen och bad om hjälp. Det blev en lång skriftväxling. Men konkret resultat uteblev. Cederberg gav inte upp. Han fortsatte med flera medborgarförslag. Nu är han nöjd. Hans idoga arbete har burit frukt.
Problemet, ansåg, Cederberg finns nere vid bommarna. Folk struntar att svänga över på den östra sidan av gatan där det finns cykelbana, förbi Åhmans, och vidare mot norr eller söder.
I december beslutade kommunstyrelsen att lämpliga åtgärder skulle vidtas för att förbättra trafiksäkerheten för gångtrafikanter. I veckan började arbetet – elva månader efter beslutet.
Nu ska man leda bort cyklisterna från trottoaren genom att sätta upp ett staket i slutet av Hallströmsgatan så cyklisterna på ett naturligt sätt kommer in på cykelbanan. Det leder till att gräsplanteringen i slutet av gatan blir större. Trottoaren framför Hallströmsgatan 2 försvinner och en ny gångbana kommer att binda samman de båda sidorna i slutet av gatan.