Länen överens om Tjustbanan

Östergötland och Kalmar län gör nu gemensam sak i påtryckningarna på Trafikverket för att värna och få till en upprustning av länets tågbanor.

Satsa på Tjustbanan, lyder budskapet från regionen.

Satsa på Tjustbanan, lyder budskapet från regionen.

Foto: Ilkka Ranta

Kalmar län/Östergötland2016-06-08 17:55

Stångådalsbanan och Tjustbanan är viktiga för hela regionens framtid och utveckling – men banorna måste rustas upp för att vara konkurrenskraftiga i framtiden. Det slår Ulf Nilsson (S), ordförande i landstingsstyrelsen och Tomas Kronståhl (S), kommunalråd i Västervik, fast.

Under onsdagen presenterade de ett gemensamt "positionsdokument" som arbetats fram i samarbete med region Östergötland. Dokumentet ska skickas till Trafikverket – med syftet att förmå myndigheten att satsa på tågtrafiken i länet.

Detta görs inför fredagens slutsammanträde med den så kallade "åtgärdsvalsstudien". I åtgärdsvalsstudien utreds länets trafik, och där har ett av förslagen varit att satsa på vägarna i stället för tågrälsen.

Något som både Östergötland och Kalmar län alltså motsätter sig.

– Det här är en markering. Vi och Östergötland är överens, och det väger tungt, säger Tomas Kronståhl.

I dokumentet pekar landstinget i Kalmar län och region Östergötland på att en upprustad Stångådals- och Tjustbana ökar möjligheterna för arbetspendling. Med en högre hastighet på tågen tror man att fler kommer att vilja bosätta sig och stanna kvar i regionen.

I ett första steg vill regionen satsa på fossilfria bränslen för att få till en klimatneutral trafik på banorna.

– Vi har fått projektmedel från EU för att på allvar testa biogas för tågen, berättar Ulf Nilsson.

Steg två bör, enligt Ulf Nilsson, bli en elektrifiering av banorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!