Det var en läsare som berättade om svårigheterna att nå vården via sjukvårdsupplysningen 1177 via telefon på tisdagsförmiddagen. Vid några försök kom hon inte fram, och när hon kom fram möttes hon av ett meddelande som sade att belastningen var hög.
– Vi har många som ringer dit just nu. Väntetiderna kan vara upp till 1,5– 2 timmar, säger Patrik Glasberg, biträdande förvaltningschef på primärvårdsförvaltningen i Region Kalmar.
En stor del av samtalen handlar om coronaviruset.
– Ibland finns det en oro i samtalen och då tar de lite längre tid, säger han.
Regionen försöker möta den stora efterfrågan på 1177:s tjänster:
– Vi bemannar, precis som andra regioner, upp. Vi har sjuksköterskor på hälsocentralerna som gör ett jättebra jobb och går in på 1177 och tar extrapass, säger Patrik Glasberg.
Vad kan man som allmänhet göra för att minska belastningen på 1177?
– Det är viktigt att endast ringa 1177 om man behöver personlig sjukvårdsrådgivning. Det är de som har sjukdomssymptom som behöver kunna komma fram, svarar Patrik Glasberg.
Den som har allmänna frågor om coronaviruset, eller frågor om myndigheternas rekommendationer, uppmanas istället att gå till webbsidan krisinformation.se, eller att ringa till 113 13.
Patrik Glasberg slår också ett slag för att webbsidan 1177.se kan besvara många frågor som handlar om hälso- och sjukfrågor. 1177 är regionernas gemensamma vårdupplysning. Den bedrivs dels över telefon, dels över nätet.