Patrik Glasberg, primärvårdsstrateg på landstinget i Kalmar län, berättar att det blir fler invånare i länet under sommaren. Därför blir det också fler inkommande samtal under sommaren, främst under kvällar och helger.
– Det är svårt att matcha alla inkommande samtal. Det är svårt att ha tillräckligt med sjuksköterskor som kan ge bra, kvalitativa råd. Vi försöker, men det är inte alltid vi kan matcha upp alla kväller och helger.
Den ordinarie bemanningen räcker inte till, vilket leder till köer.
– Vi försöker bemanna upp så gott vi kan, försöker få tag i vikarier som kan jobba hos oss. Jag tycker vi har lyckats ganska bra, men det händer att vi har kvällar med extra hårt tryck och då kan vi inte riktigt matcha antalet inkommande samtal.
För att minska kötiden samverkar Kalmar län med nio andra landsting. Där syftet är att besvara samtal och minska risken för långa väntetider.
– Om vi inte kan svara på några minuter går samtalet över till en gemensam kö. Tillsammans vill vi få en så god telefonservice som möjligt.
Samarbetet är nytt för i år. Nu hoppas Patrik Glasberg att det kan bli ett nationellt samarbete framöver där alla landsting kan samverka ifall en kö uppstår.
Vad ska man göra om det är svårt att komma fram till 1177?Vi har en bra hemsida, 1177 vårdguiden där går det söka på olika symtom. Eller om man är orolig över någon specifik sjukdom kan man få råd och stöd.
– Flera gånger kanske det är fullt tillräckligt via hemsidan. Annars hoppas vi kunna svara i telefonen så fort som möjligt.