Kalmar länstrafik har tagit fram ett regionalt trafikförsörjningsprogram för länet 2025. I programmet redovisar man bland annat vilket behov som finns av kollektivtrafik och vilka typer som finns, hur man ska skydda miljön och hur man ska ta hänsyn till personer med funktionsnedsättningar.
Samhällsbyggnadsenheten har sett över programmet och har en del synpunkter. De anser till exempel att man satt ett för lågt mål för nåbarheten till skärgården. I programmet står att man ska kunna ta sig till skärgården två gånger i veckan. Samhällsbyggnadsenheten tycker att målet borde vara samma som för närtrafiken på fastlandet, vilket är fem resmöjligheter per vecka. Tomas Kronståhl (S), kommunstyrelsens ordförande, säger att de kräver rättvisa för dem som bor ute i skärgården, men att programmet i övrigt är bra.
– Det är nog det bästa jag läst under mina år som politiker. Vi har en gemensam syn på mycket, till exempel att vi ska satsa på järnväg. Det sänder en tydlig signal till staten.
Harald Hjalmarsson (M), oppositionsråd och kommunstyrelsens andre vice ordförande, tycker att det är märkligt att KLT särskiljer skärgårdstrafiken i programmet. Han saknar också ett exempel på hållplats i Västervik för den så kallade Östersjöexpressen – en snabb busssträcka längs kusten.
– Det startar nästa år och vi måste hitta en plats som fungerar. Jag tycker att Jenny fungerar bra så vi la till det till yttrandet, säger Harald Hjalmarsson.