Det säger Carolina Gunnarsson, miljösamordnare på Region Kalmar län, apropå att Regionfullmäktige i Kalmar län och länsstyrelsen nu antagit det omarbetade handlingsprogrammet för en fossilbränslefri region 2030.
I handlingsprogrammet listas en rad insatser som måste till för att stimulera ökad produktion av biogas och utveckla produktionen av förnybar el genom vindkraft och solenergi. Samt insatser som kan underlätta ett samarbete för upphandling och inköp av fossilbränslefria tjänster.
– Totalt har vi 25 prioriterade mål att arbeta med. Transportmålen är svårast att nå och blir därför viktiga att prioritera i det länsgemensamma arbetet.
Varför är just transporterna en så hård nöt att knäcka?
– Det finns teknik, som grön el och förnybara drivmedel. Men tillgången saknas och ibland också de ekonomiska förutsättningarna. Biobränslet som finns räcker inte för vägtransporterna. Det är samma sak när det gäller flyget. I dag produceras biojetbränsle endast i en ytterst begränsad skala i relation till flygets omfattning.
– Här är vi också beroende av andra, nationellt och internationellt. Vi kan inte själva producera biobränsle till flyget inom regionen, men det finns intressanta initiativ från branschen.
Var har man kommit längst då, i arbetet med att nå målet?
– Kollektivtrafiken har jobbat stenhårt med detta och har i princip redan nått mål. KLT har biogas och HVO som drivmedel. Det är egentligen bara de dieseldrivna tågen kvar att fasa ut.