"Hur ska vi kunna köpa biljett till bussen?"

KLT:s nya säkerhetsrutiner mot covid-19 får kritik. Två läsare menar att det blivit nästan omöjligt för den som inte har smartphone att lösa biljett.

KLT:s biljettautomater i Västerviks kommun har tagits bort. En läsare klagar på att det blivit svårt för den som inte har mobilapp att lösa biljett.

KLT:s biljettautomater i Västerviks kommun har tagits bort. En läsare klagar på att det blivit svårt för den som inte har mobilapp att lösa biljett.

Foto: Ulrik Alvarsson/Arkiv

Kalmar län2020-05-05 18:00

– De nya rutinerna missgynnar oss som bor på landet, säger Pelle Andersson, som bor i Överum.

Med start på tisdagen så stängde KLT framdörrarna på sina större bussar. Det skedde efter att fackförbundet Kommunal vänt sig Arbetsmiljöverket och uppmanat till ett förbud med hänvisning till smittorisk.

Förändringen innebär att när man kliver på bussen måste man redan ha löst biljett. Det kan ske på tre sätt: Via appen, i någon av KLT:s biljettautomater eller på något av KLT:s försäljningsställen.

– Det är inte alla som kan använda mobilappen, och närmaste biljettautomat ligger i Oskarshamn, säger Pelle Andersson.

Han säger att om man ska fylla på pensionärskortet så hänvisas man till något försäljningsställe. Det närmaste från Överum ligger i Västervik och är öppet på vardagar på kontorstid.

– Jag frågade om man fick resa gratis till Västervik för att fylla på kortet, men det fick man inte, säger Pelle Andersson.

Tidigare fanns det biljettautomater på flera platser i Västerviks kommun, men de har försvunnit de senaste månaderna. I dag finns den närmaste som sagt var i Oskarshamn, och de övriga är placerade i södra länsdelen.

– Den i Överum försvann för några månader sedan. Då ringde jag till KLT som hänvisade till det nya biljettsystemet, säger Pelle Andersson.

Det är inte bara på landsbygden som nyordningen väckt kritik. Iréne Widemark bor i Gertrudsvik och hade tänkt att åka buss på tisdagen. Hon hade inte hört talas om de nya reglerna, och hade inte någon mobilapp installerad. Bussresan fick ställas in.

Vi har sökt regionens trafikdirektör Christer Holmgren för en kommentar under dagen. Han har inte återkommit.

Uppgifterna från Iréne Widemark och Pelle Andersson bekräftas dock av KLT:s egen information. När man kliver på bussen ska man har en giltig biljett.  Enligt KLT:s hemsida ska det finnas en markering vid andra stolsraden i bussen som ska hindra resenärer från att gå fram och prata med chauffören.

Under tisdagen gick även kollektivtrafiknämndens ordförande Peter Vretlund (S) ut och försvarade de beslut man tagit på sociala medier. Han skriver:

"För att skydda busschaufförerna och resenärerna stängs de främre dörrarna på de större bussarna."

Han berättar också att KLT framöver kommer att ha personal ute på en del hållplatser för att informera om förändringarna.

Karta: Överum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!