Under söndagskvällen skickade Kustbevakningen ut ett pressmeddelande angående det fartyg som gick på grund utanför Oskarshamn under lördagen. Fartyget beräknades då kunna bärgas tidigast under måndagen. Enligt ett meddelande under måndagen dröjer bärgningen.
Ombord finns stora mängder diesel, 28 000 liter finns i den tank man befarar vara mest utsatt, och totalt rör det sig om 44 000 liter. Man måste tanka ur dieseln ur den mest utsatta tanken, innan man vågar bärga. Under söndagsnatten skickades en pråm med tankbil till platsen av fartygets ägarbolag, den beräknades nå platsen under måndagen, då tömningen kan påbörjas.
Per-Åke Eriksson är Kustbevakningens stationschef i Västervik. Han berättar att personal från hans station är på plats i Oskarshamn och att resterande styrka just nu arbetar med Försvarsmakten och Polisen i Aurora 17.
Kustbevakningen har lagt ut barriärer kring fartyget. Det är i form av länsar som kan suga upp oljan om fartyget skulle springa läck.
Ett av problemen är att fartyget ligger på grunt vatten och att det således är svårt att komma intill med större fartyg som kan pumpa ur dieseln ur tankarna.
Fartyget är registrerat och flaggat på Färöarna och har danska ägare. Kaptenen och överstyrmannnen satt under måndagen anhållen i Kalmar. De är båda misstänkta för grovt sjöfylleri och grov vårdslöshet i sjötrafik.
Enligt Polisens pressinformatör Kim Hild är det styrmannen som framfört fartyget vid haveritillfället. Fartygets kapten försökte senare att köra loss båten, medan polisen befann sig ombord.
– Det gjorde att han också blev misstänt för grov vårdslöshet i trafik.
Kaptenen ska enlig Polisen varit berusad.
Under måndagen meddelade Kustbevakningen att fartyget antagligen kommer ligga kvar under måndagen. Att tömma den mest utsatta tanken har tagit längre tid än man först trodde det skulle göra.
‒ Processen tar något längre tid än inblandade parter hade räknat med. Det är bärgningsbolaget och fartygets besättning som sköter tömningen, Kustbevakningen och transportstyrelsen övervakar arbetet, säger räddningsledare Claes Ringqvist.
‒ Vi avvaktar pråmen. Som tidigast kan lossningsförsöket ske imorgon bitti (tisdag reds.anm.) Det är bärgningsbolaget som sköter arbetet. Processen går som vi har tänkt oss, men något långsammare, säger Claes Ringqvist, räddningsledare på Kustbevakningen.