– I dag fick vi in de första kartongerna med vårkläder, säger Emil Mårtensson på Avenue 68.
Han konstaterar att just nu är det lite glest i hyllorna i butiken. Reavarorna försvann i princip på en dag i mellandagsrean. För modebutiken på Strandvägen har julhandeln bestått av tre delar: det nya fenomenet Black Friday, julhandeln och mellandagsrean.
Black Friday har importerats från USA. Där startar julhandeln i samabnd med Thank´s´giving-helgen i slutet av november. De stora kedjorna lockar med nedsatta priser till en gigantisk köpfest. Nu har fenomenet kommit till Sverig och till Europa. Kritikerna menar att det sänker handelns lönsamhet att redan i november dra igång med nedsatta priser.
Emil Mårtensson är mer positivt inställd till företeelsen.
– Vi har nätbutik, och där är man tvungen att haka på Black Friday eftersom alla andra gör det. Vi valde att ha aktiviteter även i butiken. För oss blev det ett startskott på julhandeln. Det fortsatte att komma folk till butiken även när det var normalpris, säger han.
För Avenue 68:s del har det spelat in att butiken fått ett nytt läge. Man har flyttat från infarten till centrum.
– Vi har fått mer "spring" i butiken. Handeln har varit jämnare fördelat över december, och så har vi fått yngre kunder, säger Emil Mårtensson.
Även heminredningsbutiken Boligheter har skaffat sig nytt läge i år. Där är Anna Dahl försiktig med att jämföra med tidigare år. Även hon tycker att julhandeln har gått bra. Även Boligheter bedriver webbförsäljning men hakade inte på Black Friday.
– Den vanliga webbförsäljningen gick så bra att vi hade fullt upp ändå.
Till skillnad från många andra butiker har mellansdagsrean inte varit särskilt viktig för dem.
– Vi har ett mer konstant sortiment.
De populäraste julklapparna har varit ljusstakar och olika artikklar i kökssortimentet.
Den bransch som kanske är mest beroende av julhandeln är leksaksbutikerna. Carina Markström säger att årets handel har känts bra. Inte heller där är mellandagsrean särskilt stor.
– Vi har att göra. Det kommer in folk som besöker Västervik, och barn som vill köpa något för sina julklappspengar.
Däremot börjar man i leksaksbranschen sätta ner priserna redan i december. Allra intensivast är det dagarna före jul.
– Den 23 december är det mycket folk i butiken, men det är bra stämning. Alla är vänliga, säger Carina Markström.
Den som kom in i butiken den 23 var dock för sent ute för att köpa årets två storsäljare: Den kramvänliga hunden Lucy som reagerar på kommandon, och Cobra Attack – ett spel där man ska överlista en kobra.