Nye vd:n om framtiden

Även 2015 kunde bli en sommar utan båt. Då tog Gotlandsbåten AB det säkra före det osäkra och meddelade att det blir trafik först 2016.

Omstart. Ralph Axelson (t v) tar över efter Lars Meijer som vd för Gotlandsbåten. Längst till höger delägaren Pigge Werkelin.

Omstart. Ralph Axelson (t v) tar över efter Lars Meijer som vd för Gotlandsbåten. Längst till höger delägaren Pigge Werkelin.

Foto: Petra Jonsson HG

Inställt2014-11-19 16:52

På onsdagen meddelade Gotlandsbåten AB att det inte blir någon premiär för trafik mellan Västervik och Visby sommaren 2015. Nu lyder målsättningen trafik 2016.

Vid årsskiftet går bolaget ner på sparlåga. Personalen sägs upp. VD:n Lars Meijer slutar, men kommer att finnas kvar på konsultbasis. VD-posten tas över av nuvarande vice-vd:n Ralph Axelson som tills vidare kommer att arbeta oavlönat.

– Min främsta arbetsuppgift blir att hitta en ny båt som kan gå från och med säsongen 2016, säger han till VT.

Axelson, med bakgrund som entreprenör i resebyråbranschen, är en av delägarna i bolaget. Han vill inte säga hur mycket han investerat i bolaget, mer än att han hör till "de större investerarna". Han beklagar att bolaget har hamnat i det här läget, där man tvingas att säga upp personal.

– Jag hade inte tagit på mig den här rollen om det inte varit för den personal som jag arbetat tillsammans med. De har varit fantastiskt engagerade.

Målsättningen är att Gotlandsbåten ska kunna börja återanställa personal efter sommaren. Enligt den plan som man arbetar efter nu så ska man hitta en båt under våren 2015. Därefter kommer man att gå ut i en nyemission för att säkra ekonomin. Under hösten ska organisationen börjas byggas upp igen, för att vara mogen att börja ta emot beställningar igen efter årsskiftet 2016.

Inför den planerade premiären i somras hade ni väldigt bra försäljning. Hur ska ni göra för att de, eller andra kunder, ska våga beställa biljett igen 2016?

– Vi tror att intresset kommer att finnas kvar. Det är en ny linje och vi har ett bra erbjudande, det kommer att locka folk trots historiken, säger Ralph Axelson.

Han säger att man fortfarande tror att det finns potential att locka nya grupper av resande till Gotland, inte minst bland barnfamiljer och 55-plussare.

Premiären 2014 stupade på bristen på färja. Det kontrakterade fartyget Västervik kom aldrig till svenskt vatten utan blev kvar i Grekland. Det blev inte slutbesiktigat i tid.

Just nu är fartyget Västervik inte aktuellt för comeback. Förhandlingar drevs där Gotlandsbåten AB ville ha upp båten till Sverige till jul, men man kom inte överens om de ekonomiska villkoren. Att förhandlingarna inte gick i lås var en bidragande orsak till att Gotlandsbåten valde att skriva av planerna på en premiär 2015.

– Vi ville verkligen vara säkra på att det skulle finnas en båt klar i tid, säger han.

Axelson är optimistisk om att det ska gå att hitta en ersättare. Nya tuffare krav på svavelutsläpp från och med årsskiftet gör att han tror att det kan röra sig på marknaden.

– Jag tror att det kan röra på sig till vår fördel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om