SÄ ska vÄrdköerna kortas

VÄrdköerna Àr bekymmersamt lÄnga i Sverige. En utredning har dÀrför gjort en ordentlig genomlysning av vÄrdsituationen i hela landet och nu föreslÄs en lÄng rad Àndringar för att köerna ska kortas.

Nya Karolinska Solna, NKS, i Stockholm. Arkivbild.

Nya Karolinska Solna, NKS, i Stockholm. Arkivbild.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

VĂ„rd2022-05-20 11:47

Problemet med vÄrdköer har funnits sedan 60-talet, och pandemin innebar ytterligare pÄfrestning pÄ systemet.

Den lagstadgade vĂ„rdgarantin ger vid handen att en patient ska ha rĂ€tt att fĂ„ trĂ€ffa lĂ€kare inom primĂ€rvĂ„rden inom tre dagar, och fĂ„ trĂ€ffa specialistlĂ€kare – det vill sĂ€ga fĂ„ komma till operation eller liknande – 90 dagar dĂ€refter.

Men vÄrdgarantin följs inte, trots att den funnits i över tio Är, pÄpekar regeringens sÀrskilde utredare Gunilla Gunnarsson.

– Min kĂ€nsla Ă€r att tillgĂ€ngligheten inte har haft högsta prioritet. Kanske pĂ„ grund av att vi Ă€ndĂ„ har goda medicinska resultat i övrigt, och att man har lutat sig mot det, sĂ€ger hon vid en presskonferens.

DÀrför understryker Gunnarsson att vÄrdtillgÀngligheten mÄste sÀttas i första rummet för en lÄng tid framöver.

Flera fÀlt

De förslag som ska leda till förÀndring, som presenteras nÀr delegationen för ökad tillgÀnglighet i hÀlso- och sjukvÄrden nu lÀmnar sitt slutbetÀnkande, spÀnner över flera fÀlt.

Dels handlar det om att staten och regionerna arbetar tillsammans mer mÄlmedvetet och med kontinuerliga uppföljningar. Om en region inte klarar att möta vÄrdbehovet bör man söka stöd frÄn annan region, vilket i dag inte görs i tillrÀckligt stor utstrÀckning.

Dels om att behÄlla kompetens och att fÄ in flera lÀkare i vÄrden. DÀrför föreslÄs regionala utbildningsprogram för lÀkare.

Men det kommer ocksÄ an pÄ den enskilda vÄrdgivaren att se över hur verksamheten kan effektiviseras. Fokus bör ligga pÄ kÀrnverksamhet, onödiga administrativa inslag ska lyftas ut och den digitala utveckling som drivits fram under pandemin bör tas tillvara pÄ.

Digitala besök

Gunnarsson nÀmner ett exempel pÄ samarbete som utvecklats mellan Oskarshamns ortopedklinik och Borgholms vÄrdcentral. DÀr kan primÀrlÀkaren i sÀllskap med sin patient koppla upp sig pÄ videolÀnk mot ortopeden för konsultation.

– Det hĂ€r leder till att primĂ€rvĂ„rdslĂ€karen kan hjĂ€lpa patienten med kanske bĂ„de undersökningar och behandlingar som ortopeden föreslĂ„r. Patienten behöver inte remitteras och bli vĂ€ntande, eller Ă„ka ivĂ€g för att bedömas.

Gunnarsson lyfter ocksÄ vikten av information. Det ska blir tydligare för patienten vem som Àr den fasta vÄrdkontakten och hur man nÄr den. Utredningen förslÄr dÀrför att all information samlas digitalt pÄ ett stÀlle.

LikasÄ bör föreslÄr ett vÄrdsöksystem upprÀttas dÀr det framgÄr var ledig kapacitet finns, sÄ att det tydligt gÄr att se var tillgÀnglig vÄrd finns att fÄ.

Kostnader

FrÄgan Àr vad prislappen blir nÀr ett helt system ska reformeras.

– Jag ser inte framför mig att det hĂ€r Ă€r förknippat med sĂ„ mycket kostnader. Men det fĂ„r analyseras vidare förstĂ„s, svarar socialminister Lena Hallengren (S).

TT: Givet att delar av det hÀr genomförs, nÀr kan vi vÀnta oss en förÀndring, nÀr krymper vÄrdköerna till acceptabel nivÄ?

– Jag tror att det inte ska behöva ta sĂ„ mĂ„nga Ă„r att avverka de hĂ€r köerna. Vi har lagt det hĂ€r förslaget om Ă€ndringar till januari 2025, sĂ€ger utredaren Gunilla Gunnarsson, och tillĂ€gger:

– Det Ă€r nĂ„gra Ă„r dit och man har möjlighet att arbeta med det hĂ€r. DĂ„ utgĂ„r vi frĂ„n att vi inte drabbas av nĂ„gonting liknade covid-pandemin igen, utan att vi har en rĂ€tt sĂ„ normal situation.

TT: Och vilken nivÄ kan vi vÀnta oss att vi Àr pÄ dÄ, om ungefÀr tre Är?

– 2025 ska Sverige ha minskat vĂ€ntetiderna sĂ„ att vĂ„rdgarantin kan uppfyllas. Vi vill se att det vĂ€nder, att vi har en vĂ„rdproduktion som gör att det kommer ut fler patienter Ă€n det gĂ„r in i systemet, sĂ€ger Gunnarsson.

RÀttelse: I en tidigare version av artikeln fanns en felaktig uppgift om vÄrdgarantin och inom vilken tid en patient har rÀtt att fÄ trÀffa en lÀkare inom primÀrvÄrden.

Fakta: VÄrdköer

I mars 2022 vĂ€ntade omkring 462 000 patienter pĂ„ ett första vĂ„rdbesök. Av dessa hade 136 000 vĂ€ntat i över 90 dagar.

Omkring 160 000 patienter vĂ€ntade pĂ„ operation, varav 65 000 hade vĂ€ntat i över 90 dagar.

KÀlla: Delegationen för ökad tillgÀnglighet i hÀlso- och sjukvÄrden

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!