Riktlinjer: Ge tidigt stöd vid adhd och autism

Snabba stödinsatser och individanpassade utredningar. De Àr de centrala punkterna i Sveriges första nationella riktlinjer för vÄrd och stöd vid adhd och autism som presenterades pÄ torsdagen.

Minst en elev i varje skolklass bedöms ha adhd eller autism. Arkivbild.

Minst en elev i varje skolklass bedöms ha adhd eller autism. Arkivbild.

Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT

VÄrd2022-10-20 09:48

Socialstyrelsen, som tagit fram riktlinjerna, uppskattar att mellan fem och sju procent av alla barn och tre procent av de vuxna har adhd, och att mellan en och tvÄ procent av befolkningen har autism.

Det innebÀr att minst en elev i varje skolklass har nÄgon av de neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningarna, och antalet vÀxer.

I riktlinjerna trycker myndigheten pÄ vikten av tidiga insatser som kan minska svÄrigheterna för den som drabbas.

– Det Ă€r viktigt att man fĂ„r stöd redan nĂ€r behoven upptĂ€cks, vilket kan vara redan pĂ„ förskolenivĂ„ eller tidigare, och att man inte vĂ€ntar pĂ„ en utredning, sĂ€ger Mattias Fredricson, enhetschef för Socialstyrelsens nationella riktlinjer.

Inget eget ansvar

Utöver snabba insatser lÀgger Socialstyrelsen stor vikt vid individanpassade neuropsykiatriska utredningar, och att dessa utförs av personer med rÀtt kompetens. Utredningarna ska dÀrefter utmynna i konkreta förslag pÄ insatser.

– Det mĂ„ste finnas en tanke om vad som ska hĂ€nda efter utredningen. Det Ă€r en vĂ€ldigt komplex problematik, och det Ă€r viktigt att personen eller familjen inte fĂ„r bĂ€ra ansvaret för att samordna det sjĂ€lva.

Adhd tar sig ofta uttryck i svÄrigheter med uppmÀrksamhet och impulskontroll. Autism medför i sin tur svÄrigheter med att hantera förÀndring och i sociala kontakter.

Hur funktionsnedsÀttningarna tar sig uttryck varierar samtidigt stort frÄn person till person, likasÄ hur stort lidande de orsakar.

"Flyger under radarn"

Socialstyrelsen vill se ett kunskapslyft bland vÄrd- och socialtjÀnstpersonal som kommer i kontakt med personer med adhd och autism för att kunna ge bÀttre stöd.

VÄrden och stödet till personer med adhd och autism skiljer sig enligt myndigheten mellan olika delar av landet. Samtidigt finns grupper med annat förstasprÄk Àn svenska, inte minst Àldre, flickor och kvinnor, som flyger under radarn.

– Det Ă€r viktigt att de allra mest utsatta grupperna verkligen fĂ„r det hĂ€r stödet. Det Ă€r de vi ser drabbas av vĂ€ldigt starka konsekvenser av svĂ„righeterna som följer av funktionsnedsĂ€ttningar.

De nationella riktlinjerna riktar sig till beslutsfattare inom socialtjÀnst och sjukvÄrd.

– Syftet Ă€r att stödja dem som beslutar om finansieringen att tillsĂ€tta resurser för just de insatser som ger bĂ€st effekt, sĂ€ger Mattias Fredricson.

Attention vÀlkomnar

Anki Sandberg, förbundsordförande pÄ riksförbundet Attention, en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar, vÀlkomnar de nationella riktlinjerna.

– De Ă€r efterlĂ€ngtade. Det Ă€r bra att man förskjuter tyngdpunkten lite frĂ„n utredning och understryker vikten av att utredningarna faktiskt leder till insatser, sĂ€ger hon.

TT: Saknar du nÄgot?

– Det Ă€r vĂ€ldigt mycket bra i de dĂ€r riktlinjerna. Oron Ă€r vĂ€l om de verkligen fĂ„r betydelse i vĂ„rden, tar man till sig av detta och Ă€ndrar sitt arbetssĂ€tt?

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!