Mopedbilarna, lĂ€tt igenkĂ€nda pĂ„ den röda varningstriangeln dĂ€r bak, ökar snabbt â mer Ă€n en fördubbling av antalet har skett sedan 2015, enligt statistik frĂ„n Trafikanalys. I dag finns 13 491 mopedbilar registrerade i Sverige, och det sker runt 60 olyckor som leder till personskador varje Ă„r. Men det totala antalet olyckor Ă€r betydligt högre Ă€n sĂ„.
Hos LĂ€nsförsĂ€kringar har antalet försĂ€krade mopedbilar lite mer Ă€n fördubblats mellan 2016 och 2019. Samtidigt mer Ă€n tredubblades antalet anmĂ€lda skador, frĂ„n 207 till 756. De vanligaste skadorna Ă€r vagnskador pĂ„ den egna mopedbilen, men antalet trafikskador â dĂ€r en mopedbil krockar i trafiken â ökar ocksĂ„.
En anledning till problemen Àr hur utbildningen gÄr till, enligt Maria Wedin.
ââNĂ€r ungdomar tar sitt AM-körkort sĂ„ gör man det med en tvĂ„hjulig moped. Man fĂ„r inte lĂ€ra sig hur en mopedbil ska köras eller placera sig pĂ„ vĂ€gbanan, sĂ€ger hon.
ViktgrÀns försvÄrar
HastighetsgrÀnsen för mopedbilar Àr 45 kilometer i timmen, men det Àr inte alltid den hÄlls, vilket ocksÄ kan ligga bakom ett ökat antal olyckor.
ââMopedbilarna Ă€r inte gjorda för att köras i höga hastigheter, utan Ă€r konstruerade att framföras i 45 kilometer per timme. De har inte de krockskydd som en personbil har. Det Ă€r dĂ€rför viktigt att man inte trimmar mopedbilen eller köper en trimmad mopedbil, sĂ€ger Maria Wedin.
Trafikverket instÀmmer i kritiken mot mopedbilarnas sÀkerhet, och skriver i en rapport att mopedbilen har vÀsentligt mycket sÀmre sÀkerhet Àn en personbil.
En förklaring till den bristande sÀkerheten Àr viktgrÀnsen för mopedbilar, som Àr pÄ 425 kilo. Det tror Stefan Brala, motorexpert pÄ Trygg Hansa.
ââModerna bilar har deformationszoner dĂ€r olika metaller i karossen ska absorbera energin vid en kollision. Mopedbilarna Ă€r byggda i plast och aluminium, den kombinationen bidrar inte till en sĂ€ker förarmiljö, sĂ€ger han.
Inga reservdelar
Den udda konstruktionen gör ocksÄ att det Àr svÄrt att reparera mopedbilar.
ââPĂ„ bilar finns tydliga riktlinjer om vad som kan och fĂ„r repareras efter en skada, och tillgĂ„ngen till reservdelar Ă€r ofta stor. För mopedbilar finns det mĂ„nga gĂ„nger inga reservdelar alls, eller sĂ„ Ă€r konstruktionen sĂ„ klen att mĂ„nga delar mĂ„ste bytas till en hög kostnad, sĂ€ger Stefan Brala.
Det gör att skador ofta slutar med att försÀkringsbolaget behöver lösa in mopedbilen, alltsÄ skrota den och ersÀtta med en likvÀrdig. Under 2020 har det skett i tretton procent av alla fall dÀr en mopedbil skadats. Motsvarande siffra för personbilar Àr 2-4 procent.