Olyckorna med mopedbilar ökar

Mopedbilarna blir en vanligare syn pÄ vÄra vÀgar. Men bristande sÀkerhet och utbildning leder till att skadorna ökar rejÀlt.
–Man fĂ„r inte lĂ€ra sig hur en mopedbil ska köras eller placera sig pĂ„ vĂ€gbanan, sĂ€ger LĂ€nsförsĂ€kringars motorexpert Maria Wedin.

Kvaddad mopedbil efter en dödsolycka i Norge. Arkivbild.

Kvaddad mopedbil efter en dödsolycka i Norge. Arkivbild.

Foto: HĂ„kon Mosvold Larsen

Transporter2020-07-19 07:10

Mopedbilarna, lĂ€tt igenkĂ€nda pĂ„ den röda varningstriangeln dĂ€r bak, ökar snabbt – mer Ă€n en fördubbling av antalet har skett sedan 2015, enligt statistik frĂ„n Trafikanalys. I dag finns 13 491 mopedbilar registrerade i Sverige, och det sker runt 60 olyckor som leder till personskador varje Ă„r. Men det totala antalet olyckor Ă€r betydligt högre Ă€n sĂ„.

Hos LĂ€nsförsĂ€kringar har antalet försĂ€krade mopedbilar lite mer Ă€n fördubblats mellan 2016 och 2019. Samtidigt mer Ă€n tredubblades antalet anmĂ€lda skador, frĂ„n 207 till 756. De vanligaste skadorna Ă€r vagnskador pĂ„ den egna mopedbilen, men antalet trafikskador – dĂ€r en mopedbil krockar i trafiken – ökar ocksĂ„.

En anledning till problemen Àr hur utbildningen gÄr till, enligt Maria Wedin.

– NĂ€r ungdomar tar sitt AM-körkort sĂ„ gör man det med en tvĂ„hjulig moped. Man fĂ„r inte lĂ€ra sig hur en mopedbil ska köras eller placera sig pĂ„ vĂ€gbanan, sĂ€ger hon.

ViktgrÀns försvÄrar

HastighetsgrÀnsen för mopedbilar Àr 45 kilometer i timmen, men det Àr inte alltid den hÄlls, vilket ocksÄ kan ligga bakom ett ökat antal olyckor.

– Mopedbilarna Ă€r inte gjorda för att köras i höga hastigheter, utan Ă€r konstruerade att framföras i 45 kilometer per timme. De har inte de krockskydd som en personbil har. Det Ă€r dĂ€rför viktigt att man inte trimmar mopedbilen eller köper en trimmad mopedbil, sĂ€ger Maria Wedin.

Trafikverket instÀmmer i kritiken mot mopedbilarnas sÀkerhet, och skriver i en rapport att mopedbilen har vÀsentligt mycket sÀmre sÀkerhet Àn en personbil.

En förklaring till den bristande sÀkerheten Àr viktgrÀnsen för mopedbilar, som Àr pÄ 425 kilo. Det tror Stefan Brala, motorexpert pÄ Trygg Hansa.

– Moderna bilar har deformationszoner dĂ€r olika metaller i karossen ska absorbera energin vid en kollision. Mopedbilarna Ă€r byggda i plast och aluminium, den kombinationen bidrar inte till en sĂ€ker förarmiljö, sĂ€ger han.

Inga reservdelar

Den udda konstruktionen gör ocksÄ att det Àr svÄrt att reparera mopedbilar.

– PĂ„ bilar finns tydliga riktlinjer om vad som kan och fĂ„r repareras efter en skada, och tillgĂ„ngen till reservdelar Ă€r ofta stor. För mopedbilar finns det mĂ„nga gĂ„nger inga reservdelar alls, eller sĂ„ Ă€r konstruktionen sĂ„ klen att mĂ„nga delar mĂ„ste bytas till en hög kostnad, sĂ€ger Stefan Brala.

Det gör att skador ofta slutar med att försÀkringsbolaget behöver lösa in mopedbilen, alltsÄ skrota den och ersÀtta med en likvÀrdig. Under 2020 har det skett i tretton procent av alla fall dÀr en mopedbil skadats. Motsvarande siffra för personbilar Àr 2-4 procent.

Fakta: Flest mopedbilar i VĂ€sternorrland

LĂ€n Antal registrerade mopedbilar Mopedbilar per 10 000 invĂ„nare

VĂ€sternorrlands lĂ€n 1 032 42

GÀvleborgs lÀn 846 29

Hallands lÀn 685 20

Gotlands lÀn 124 20

VÀsterbottens lÀn 470 17

Södermanlands lÀn 531 17

Jönköpings lÀn 590 16

Örebro lĂ€n 501 16

JÀmtlands lÀn 217 16

Uppsala lÀn 600 15

Dalarnas lÀn 458 15

Blekinge lÀn 224 14

Norrbottens lÀn 326 13

Kronobergs lÀn 259 12

Stockholms lĂ€n 2 700 11

Östergötlands lĂ€n 547 11

VĂ€stra Götalands lĂ€n 1 936 11

VÀrmlands lÀn 336 11

VÀstmanlands lÀn 328 11

SkĂ„ne lĂ€n 1 354 9

Kalmar lÀn 185 7

KĂ€lla: Transportstyrelsen.


Fakta: Trafikverkets tips för sÀkra mopedbilar

‱ AnvĂ€nd bilbĂ€lte.

‱ AnvĂ€nd vinterdĂ€ck

‱ TĂ€nk pĂ„ att sĂ€kerheten Ă€r sĂ€mre i en mopedbil Ă€n i en personbil.

‱ VĂ€gar med höga hastighetsgrĂ€nser innebĂ€r sĂ€rskilda risker.

‱ Andra trafikanter bör hĂ„lla ordentligt avstĂ„nd och köra om en mopedbil i lĂ„g hastighet.

KÀlla: Trafikverkets rapport "SÀker anvÀndning av fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!