Med tvÄ veckor kvar till valet presenterar Miljöpartiet flera infrastrukturförslag för att underlÀtta sÄvÀl kollektivt resande som bilÄkande.
Partiet föreslÄr en leasing-bilcheck pÄ 1 500 kronor i mÄnaden till hushÄll som inte har rÄd att ta lÄn för att köpa en elbil.
Endast personer som tjÀnar upp till medianinkomsten i Sverige, det vill sÀga omkring 340 000 kronor om Äret, ska ha rÀtt till hela beloppet, dÀrefter trappas det ner.
ââDe brĂ€nsleprissĂ€nkningar som de andra sju partierna har aviserat, de pengarna gĂ„r framför allt till hushĂ„ll med höga inkomster. Kvar i klĂ€m blir de hushĂ„ll som har lĂ„ga inkomster, sĂ€ger MP:s sprĂ„krör MĂ€rta Stenevi.
ââVi vill ta pengarna och i stĂ€llet lĂ€gga dem pĂ„ dem som inte har alternativen.
Förslaget berÀknas kosta omkring fyra miljarder om Äret.
Skrotningspremie
Partiet föreslĂ„r ocksĂ„ en skrotningspremie pĂ„ 20 000 kronor för den som skrotar sin gamla bil. Enligt partiet finns i dagslĂ€get 1,2 miljoner bilar som Ă€r 15 Ă„r eller Ă€ldre. Ăven detta stöd riktar in sig pĂ„ hushĂ„ll med lĂ„ga inkomster för att de inte ska behöva köpa ytterligare en fossilbil.
Tusenlapparna ska kunna anvÀndas till att köpa en ny eller begagnad elbil, men Àven för biljetter till kollektivtrafik, medlemskap i en bilpool eller en elcykel, enligt MP.
ââVi vill göra det möjligt för alla mĂ€nniskor, oavsett vilken inkomst man har, att kunna transportera sig pĂ„ ett hĂ„llbart sĂ€tt, sĂ€ger sprĂ„kröret Per Bolund.
ââVi Ă€r oroliga över att det kan bli en fattigdomsfĂ€lla att mĂ€nniskor, som inte har sĂ„ höga inkomster att man kan köpa en elbil, blir sittande med en gammal bensin- eller dieselbil.
SprÄkrören ser inga risker med att staten subventionerar hushÄll med tusenlappar och att det skulle driva pÄ inflationen, vilket ekonomer har varnat för.
ââVi riktar oss till dem med mindre ekonomiska marginaler i samhĂ€llet. Det tycker vi Ă€r en rĂ€ttvisefrĂ„ga, sĂ€ger Bolund.
ââDet som framför allt driver inflationen Ă€r de höga energipriserna. Ju snabbare vi kan göra en omstĂ€llning bort ifrĂ„n fossilt, desto mer kan vi lĂ€tta pĂ„ trycket i ekonomin, sĂ€ger Stenevi.
FrÄn vÀg till jÀrnvÀg
Miljöpartiet presenterar ocksÄ att de vill satsa 200 miljarder kronor utöver den nationella infrastrukturplanen för utbyggnad och underhÄll av jÀrnvÀgen i landet. Pengar ska samtidigt fördelas om frÄn motorvÀg till jÀrnvÀg.
Detta Àr en del av partiets 1000-miljarderspaket som presenterats tidigare. MP vill finansiera en sÄdan investeringsbudget genom att övergÄ till ett balansmÄl och öka statens lÄn.
MP vill samtidigt öka ramen för de sÄ kallade stadsmiljöavtalen som stöttar kommuner i att bygga ut kollektivtrafik. Stadsmiljöavtalen uppgÄr i dagslÀget till en miljard om Äret till 2027, partiet vill öka detta till tre miljarder om Äret fram till 2030.
Man föreslÄr samtidigt en "rÀtt-att-ladda"-garanti som ska uppnÄs genom att förenkla regler för att sÀtta upp laddinfrastruktur hemma och pÄ jobbet.
"Ulf i fÄraklÀder"
Under söndagen höll sprÄkrören sitt sommartal dÀr Stenevi gick till attack pÄ högerpartierna för att prata om kÀrnkraft mitt i en klimatkris.
ââDen blĂ„bruna högern Ă€r pĂ„ fel sida av historien och det Ă€r dags att ta av er den dĂ€r foliehatten sĂ„ att ni kan se era barnbarn i ögonen.
Per Bolund tog upp vad han kallade en "Ulf i fÄraklÀder", syftande pÄ Moderatledaren Ulf Kristersson. Bolund menar att Sverige fÄr övervÀgande sverigedemokratisk politik med en högerregering.
Stenevi avslutade ÀndÄ talet i en hoppfull ton och med en beskrivning av vad MP kallar "ett nytt grönt, fossilfritt folkhem".
ââNĂ€r jag möter alla mĂ€nniskor av alla sorter i vĂ„rt land sĂ„ kĂ€nner jag ett hopp. För vi har sĂ„dan möjlighet att bygga ihop det hĂ€r landet, men dĂ„ mĂ„ste vi ocksĂ„ markera hela tiden mot den retorik och de förslag som drar isĂ€r oss, sĂ€ger MĂ€rta Stenevi efterĂ„t.