Gröna Lund: ”En sorgens dag”

Olyckan med bergochdalbanan Jetline pÄ Gröna Lund under söndagen krÀvde en persons liv och nio personer fördes till sjukhus för vÄrd. Nöjesparken hÄller nu stÀngt i minst en vecka för att bistÄ polisen, ta hand om personalen och sjÀlva utreda hÀndelsen.

En person miste livet i en olycka i Äkattraktionen Jetline pÄ Gröna Lund.

En person miste livet i en olycka i Äkattraktionen Jetline pÄ Gröna Lund.

Foto: TT

Olycka2023-06-25 14:27

– Det Ă€r en fruktansvĂ€rd hĂ€ndelse och man kan inte med ord beskriva hur vi mĂ„r just nu, men det Ă€r förstĂ„s inget mot de anhöriga. NĂ„got sĂ„dant hĂ€r fĂ„r inte hĂ€nda och vĂ„ra tankar gĂ„r till alla drabbade. Det Ă€r en sorgens dag pĂ„ Gröna Lund, sĂ€ger Annika Troselius pĂ„ Gröna Lunds pressavdelning.

Vagnen stannade pÄ ungefÀr sju meters höjd, mitt i bergochdalbanan, förklarar Gröna Lunds vd Jan Eriksson som var vid olycksplatsen sedan rÀddningsinsatsen avslutats.

Medarbetare ska fÄ rehabilitering

Han berÀttar att mÄnga i personalen, precis som besökare i parken förstÄs, Àr chockade och skÀrrade.

– Det Ă€r förstĂ„s vĂ€ldigt olika men det Ă€r klart att vi har mĂ„nga medarbetare som vi verkligen behöver stötta nu och se till att de fĂ„r en natt framför sig som Ă€r okej, men ocksĂ„ en rehabilitering och en fortsĂ€ttning pĂ„ det hĂ€r pĂ„ ett bra sĂ€tt, sĂ€ger Eriksson till TT.

Han sÀger ocksÄ att förutom personalvÄrd och att bistÄ polisen i deras utredning vill parken fÄ kontakt med anhöriga för att ge stöd och förhoppningsvis ge en förklaring, sÄ smÄningom.

– Det Ă€r en fruktansvĂ€rd hĂ€ndelse och jag kan inte tĂ€nka mig hur det mĂ„ste kĂ€nnas.

Tar in experter utifrÄn

Annika Troselius sÀger att parken inte haft en mer allvarlig olycka sedan 1970-talet och nu kommer Gröna Lund hÄlla stÀngt i minst en vecka nÀr hÀndelsen utreds internt av den tekniska personalen pÄ plats och experter utifrÄn.

– Vi kommer att pĂ„börja den sĂ„ snart vi bara kan. Den fĂ„r ta den tid den tar. Vi Ă€r vĂ€ldigt mĂ„na om att det blir en gedigen utredning som gĂ„r till botten med exakt vad det var som hĂ€nde och hur och varför. SĂ€kerheten för attraktioner Ă€r det absolut viktigaste och vi skulle aldrig öppna en attraktion om vi inte var trygga med den. Och Ă€ndĂ„ har det hĂ€r hĂ€nt, sĂ€ger hon.

TT: Om nu kontroller görs sÄ pass regelbundet, kan det vara den mÀnskliga faktorn som ligger bakom?

– Det hĂ€r ska ju som sagt inte kunna hĂ€nda, det fĂ„r inte hĂ€nda och Ă€ndĂ„ har det hĂ€nt. SĂ„ nĂ„gonstans har det ju brustit. Och det Ă€r ju det vi behöver reda ut; var det har brustit nĂ„gonstans.

Besiktigades i vÄras

Bergochdalbanan Jetline invigdes 1988 och renoverades 2000 dÄ den fick nya, mjukare magnetbromsar.

Men sedan dess har mycket tÀta inspektioner av den skett, enligt Annika Troselius.

– Enligt lag mĂ„ste alla vĂ„ra attraktioner besiktigas av oberoende besiktningsmĂ€n varje Ă„r och det gjordes Ă€ven i Ă„r, före öppningen i vĂ„ras. Förutom det har vi ocksĂ„ interna besiktningar varje halvĂ„r, mĂ„nad och vecka. Sedan gĂ„r vĂ„ra tekniker gĂ„r igenom dem varje dag ocksĂ„ innan vi öppnar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!